Lukas

    Undrar om någon av er har någon insyn i vilka skiljaktigheter som kan förväntas råda mellan två personers framtider; en som läst Civilingejör i Maskinteknik och en som läst Civilingejör i Automation och Mekatronik. Syftar riktigt stereotypiskt nu. Vilka är typiska/klassiska jobb för bägge personerna? Har arbetsgivare och arbetsmarknaden koll på Z och vet vad som kan förväntas av en som läst programmet (som ändå får anses som mindre etablerad av de två utbildinngarna i Sverige)? Har kollat respektive programplan och i mitt tycke skiljer sig inte kurserna som man läser på de två utbildningarna jättemyket, därutav min nyfikenhet. Problemet är att jag inte finner särskilt mycket bekräftande information och uppföljningar av tidigare elever från Z; vad de jobbar med idag och hur relevant deras utbilding var för deras jobb etc etc. Det är lättare att finna denna info angående Maskinteknik. Vänder mig till er då respektive programansvarig Syv är på semester! Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lukas,

    vi har tyvärr inte uppgifter om vad folk jobbar med efter sina utbildningar; vi kan endast ge allmän info - t.ex påminna om att även andra "saker" än just "ren yrkesutbildning" som spelar, vid anställningar, stor roll, t.ex vilka övriga språkkunskaper man har, förutom svenska och engelska; vilka övriga utbildningar - t.ex kurser vid sidan av programmet man läste för att bredda eller fördjupa sig; vilken arbetslivserfarenhet man har (ex. sommarjobb och extrajobb), men det viktigaste kan vara Personliga egenskaper: om man är punktlig, ordningsam, kommunikativ och villig att läsa sig nytt.