Wilma
    Hej! Jag har precis börjat nian och har en fråga om samhällslinjen på gymnasiet. Jag har bestämt mig för att om jag inte vet vad jag vill bli när jag måste välja, så ska jag välja samhällslinjen, men jag är osäker på moderna språket där. Jag har läst spanska hela högstadiet, men vill inte fortsätta med det på gymnasiet; är det möjligt att skippa det och t.ex läsa extra svenska eller engelska?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Wilma,
    svar på din fråga är "nej, du kan inte läsa mer svenska eller engelska i stället för spanska på Samhällsvet.programmet utan - i fall du inte vill fortsätta med just spanska, måste välja ett nytt språk, t.ex. Franska, Tyska eller Italienska".

    Förklaring till mitt svar:
    titta på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/SA.pdf

    Moderna språk /spanska, tyska, italienska mm/ ingår i Programgemensamma ämnen med 200 poäng, d v s det är 2 kurser, t.ex. Spanska 3 och 4 eller Italienska 1 och 2 alt. Tyska 1 och 2.
    Du får inte skippa "Moderna språk 200 poäng" eftersom det är obligatoriska kurser på SA.
    Svenska, Modersmål eller Engelska tillhör inte "Moderna språk" i det avseende.

    Du har följande alternativ:
    1. fortsätta med spanska på SA;
    2. välja ett nytt Modernt språk, t.ex. Franska, Tyska, Italienska (av dem, som skolan har att erbjuda och börja från steg 1);
    3. välja söka ett annat gymnasieprogram där Moderna språk inte är obligatoriska att läsa.

    Fördelen med att fortsätta med Spanskan är att du ev. kommer att kunna få Meritpoäng för Spanska. För att få Meritpoäng måste man få ett godkänt betyg /minst E/ i steg 3.
    Om du började med Spanska i å k 6, kommer du att läsa steg 3 och 4 på gymnasiet och kommer att kunna få Meritpoäng för båda de kurserna. /Meritpoäng i Moderna språk ges från steg 3 och uppåt/. Du kan läsa med om hur Meritpoäng beräknas på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Meritpoäng höjer konkurrenskraften i dina gymnasiebetyg ganska mycket. Att få eller inte få Meritpoäng kan göra skillnad i att komma in eller inte komma in på en attraktiv högskoleutbildning /där det är tuff konkurrens om utbildningsplatserna/.

    Här kan du läsa om samtliga gymnasieprogram:
    http://www.gymnasieguiden.se/program och längst ner finner du programplan för det aktuella programmet.

    Jag hoppas att mitt svar hjälper dig att fatta ett bra beslut innan ditt gymnasieval, ett beslut som du blir nöjd med. Återkom om du har fler frågor.

    Bästa hälsningar & ha en fortsatt trevlig sommar!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare