Elev

    Hej! Jag undrar hur det fungerar med att skjuta upp sina studier om man ska göra militär grundutbildning efter gymnasiet. Som jag har förstått det så går det bra att ansöka utbildning på universitet och sedan när man kommit in och tackat ja kan man ansöka om att skjuta upp sin plats till nästa år. Men fungerar det likadant om man söker universitet till vårterminen men att man istället vill börja på hösten. Är det möjligt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Elev,
    följande läser man på Försvarsmaktens webbplats i avsnittet RÄTT TILL STUDIEUPPEHÅLL
    "Du som har blivit antagen till grundutbildningen har rätt att få anstånd till högskoleutbildningar och studieuppehåll för påbörjade utbildningar. Du behåller din plats och kan börja eller fortsätta med studierna efter grundutbildningen." HÄNVISNING/LÄSTIPS: Förrsvarsmakten.se  _För detaljer om anstånd ges i ett år eller en termin mm var god vänd dig till försvarsmaktens avdelning Jobb&Utbildning; Telefon: 08-514 390 09. Öppettid: vardagar 10:00–15:00. E-post: [email protected]

    Studie- och yrkesvägledare