Adam
    Jag har sökt till teknik programmet design produkt utveckling på lerumsgymnasiet och polhem. Det jag undrar är skillnaderna på skolan tex vilket typ av folk det är i den kursen och almänt på skolan och även hur man arbetar om det är mycket självstudier eller om det är lärarundervisning? Jag har även gjort felet att ta polhem som andra val när det är den som har högst intagnings poäng gör det något eller har jag ändå lika stor chans att komma in där?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Adam!

    Jag vill råda dig att provgå på skolorna, "skugga en elev" - aktivitet, vilket betyder att du går en dag med den klassen där du vill studera: rätt program & inriktning - och testar vara med ... du deltar i lektionerna, men behöver inte svara på frågorna, så klart - bara är med under en hel dag. Du äter lunch på skolan och är med på allt som händer under dagen. Då kan du känna på, se lokalerna, prata med eleverna, träffa lärare mm.

    Du fick länkarna i kommentarer från Brendan, vilket är jättebra att ni, elever, kan hjälpas åt och tipsa varandra - ta kontakt med skolorna, precis som Brendan föreslår och boka "skugga en elev" och sök ännu flera skolor - kanske 10 stycken i Västra Götaland - alla dem som du kan tänka dig att gå på - dit du kan pendla TE, design-inriktn. Prioritera inte utifrån vilka antagningspoäng det var förr, utan utifrån vilken skola du själv vill gå i första hand.

    Om du har valt en skola som ditt första alternativ och blir antagen där, så stryks alla andra skolor från listan, som om du inte har sökt dem... därför är det viktigt att söka i första hand till den skola som du verkligen helst av allt vill gå på.

    Vi rekommenderar att söka många alternativ för att inte riskera stå utan plats. Om du vill veta vad som händer i fall man inte får någon plats på gymnasiet, kan du läsa här: http://www.fragasyv.se/info/vad-hander-om-man-inte-far-plats-pa-gymnasiet

    Om du bor i Göteborg, så är denna är din sida för gymnasieantagning https://www.indra2.se/#! och där kan du se att du kan göra omval fram till kl.16 den 1 juni - men du kan inte själv göra ändringar utan måste be SYV på din skola att hjälpa dig med det.

    Rekommendation från oss på Fråga SYV är att du söker flera skolor, t.ex. minst fem alternativ. Att du i första hand söker till en skola som du helst vill gå på (oavsett vilka antagningspoäng det var förra året). Tänk på pendlingstid - att det inte blir för långt att pendla till skolan. Prövåk och ta tid. Perfekt är det om du skulle kunna gå eller cykla till skolan: du slipper då tänka på kollektivtrafiken med dess förseningar.

    Bästa hälsningar
    Stort lycka till!
    Anna