Suka

    Hej, jag ska gå sista året på teknik programmet nästa år och på individuella val listan, så såg jag att de inte har matte specialisering eller Moderna Språk. Jag behöver verkligen extra poängen så jag frågade men tyvärr sa skol sekreteraren att de inte erbjuder dessa kurser för mig. Fast jag vet ju i alla fall att Natur elever i ettan nästa år kommer läsa moderna språk 3. Så vad ska jag göra? Dessutom så föredrar jag att dö än att läsa dessa kurserna som finns i listan. Allt är väldigt tråkig och meningslöst och de kommer absolut inte att hjälpa mig i framtiden. Också jag hatar allt som finns lika mycket att jag inte vet vad jag ska välja? Det finns t.ex bara scenisk gestaltning, dans gestaltning, estetisk kommunikation, litteratur, entreprenörskap. Vad kan en teknik elev ha för nytta med dessa? Jag behöver verkligen extra poängena också

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Suka!
    vi på FRåGA SYV har ingen möjlighet att påverka vilka kurser din skola kan erbjuda dig att läsa. Reglerna säger att de obligatoriska kurser måste erbjudas och inom de valbara så måste skolan erbjuda minst en estetisk kurs och minst en idrottskurs + resten av kurserna kan vara vilka som helst som skola har möjlighet att erbjuda.
    Ang.Extra-poängen, då tror jag du menar Meritpoängen. Om din högskoleutbildning kräver matematik 4, då får du 1.0 meritpoäng för godkänt betyg i matematik 5. Se om du kan läsa Engelska 7, för den skulle du få ännu + 1.0 meritpoäng. Då har du 2.0 meritpoäng av de 2.5 möjliga. Läs gärna på gymnasieguiden.se/merit

    ang.Moderna språk 3 som naturvetenskapseleverna kommer läsa nästa år, så tror jag det ligger till så här: din skola vill inte förbinda sig att lägga upp schemat så att du kan delta i lektionerna i moderna språk 3 just i det språket som du vill/kan läsa... för att då måste hela skolans schema läggas kring just det och många elever kanske då får flera håltimmar på samma skoldag, väldigt långa skoldagar och så kanske lärare och vissa elever har endast 5 min uppehåll mellan alla sina lektioner, så att de ej hinner äta lunch eller ens förflytta sig mellan olika klassrum. Eller så går det kanske inte att lägga upp schemat så att du ska kunna läsa mod.språk3, för att när de lektionerna går så har du samtidigt anda (för dig Obligatoriska) lektioner. Sedan, om det visar sig att lektioner i moderna språk 3 (i rätt språk) ligger i schemat så pass bra att du kan delta, utan att du missar andra dina lektioner, så är jag ganska säker på att du kan delta i kursen mod.språk3 (men då måste du vänta och se hur schemat kommer se ut när nästa läsår börjar).
    Jag är säker på att din skola inte satt som mål att göra livet surt för dig, utan det är svårt att erbjuda både det som reglerna säger att skola måste erbjuda + det som varje elev vill ska erbjudas.
    Matte specialisering förstår jag att många teknikelever vill läsa, men då är kanske förklaringen den att det är ont om mattelärar-kapacitet, och då måste skola prioritera ge de mattekurserna som är obligatoriska och så hinner inte läraren i matte köra även matte spec. Och anställa en ny lärare i matte är inte alls lätt - det är stor brist på behöriga lärare (och obehöriga får inte sätta betyg - de får, enligt de nya reglerna, undervisa men får inte sätta betygen). Även obehöriga lärare är inte så lätt att hitta. T.ex Vill du utbilda dig till läraryrket och jobba som lärare?
    Men det står dig fritt att försöka byta till en annan gymnasieskola som erbjuder de kurser som du vill läsa - om du hittar en sådan skola och om den skolan tar in dig inför nästa läsår.
    Du får också hoppa av gymnasiet och göra någonting annat - du kan t.ex söka jobb eller försöka komma in på en av de allmänna kurser på folkhögskolorna, där du kommer läsa mot omdöme om grundläggande behörighet.