Vera
    Hej! Jag har precis börjat tvåan men trivs inte i min skola eller klass. Jag vill därför byta skola, men inte linje. Går det? Nu går jag teknik-teknikvetenskap vilket inte finns på så många skolor. Därför kan jag tänka mej att byta till en annan inriktning, design och produktutveckling. Hur ska jag gå tillväga?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Vera,
    tråkigt att få veta att du inte trivs i din skola men det finns saker som du kan göra för att försöka byta till en annan skola och ev. ett annat program.
    För att du skall kunna byta skola, måste du ta reda på var det finns en lediga platser. Rektorn på utbildningen är den personen som garanterat vet om det finns plats på programmet /och inriktningen/.

    Om en skola har plats för dig, får du all nödvändig hjälp med att byta - av personal på den nya skolan.

    Förutom de skolor som finns i närheten av där du bor, så har du rätt att söka till alla Riksrekryterande utbildningar och till alla privata/friskolor eftersom de har Riksintag, men då tillkommer det praktiska komplikationer med att det är för långt att pendla och inackorderingstillägg från CSN får man bara om samma utbildning inte finns på pendlingsavstånd.
    Men du kan t.ex. titta här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium
    Riksrekryterande skola på distans /med några få obligatoriska träffar/. I och för sig, så erbjuder de inte Teknikprogrammet, men Naturvetenskapligt program har dem /och det är inte omöjligt att anpassa så att du kan ta examen från Naturprogrammet, om du så önskar/.
    Jag råder dig att söka på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium
    Tänk på vart du kan pendla - även om en skola ligger utanför din egen kommun, men det måste i så fall vara en fristående/privat skola - det är de som har Riksintag.

    Jag antar att du inte vill byta PROGRAM men stanna på samma skola (som annars kanske också skulle kunna vara ett alternativ att fundera på).

    Sammanfattning:
    hitta en eller flera skolor där det finns plats på de utbildningar som du vill byta till;
    boka tid med Studie- & yrkesvägledare /personligt möte eller telefonmöte alt. chatt, skype/ snarast för att komma överens om din Studieplanering;
    om du blir nöjd med bemötande & studieplaneringen på den nya skolan, kan du meddela din nuvarande skola om att du slutar hos dem.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Mikael SYV