Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maryam,
    skolkurator och familjebehandlare har (nästan alltid) socionomexamen i grunden, alltså är de utbildade på socionomprogrammet. Detta i mångt på grund av att man på socionomprogrammet läser mycket om socialtjänstlagen och arbetsgivare tycker det behövs för att kunna klara av de arbetsuppgifter som utövande av de ovan nämnda yrken innebär.
    Skolkuratorer är nästan uteslutande socionomer. Kan finnas någon som fick jobbet för länge sedan (t.ex 20-25 år sedan) som har i grunden en annan utbildning, men de som anställs nu-för-tiden är nästan 100% socionomer (i alla fall enligt våra uppgifter).
    Familjebehandlare är "lite friare" vilken utbildning man kan ha: även psykologer och beteendevetare kan ibland få det jobbet. Beteendevetare behöver oftast påbyggnadsutbildningar i terapi, vilket gäller även för socionomer, men jag vet att det finns exempel på när socionomer jobbar redan som familjebehandlare och går terapiutbildningar samtidigt (på deltid-distans).

    Jag känner tyvärr inte till att kandidatexamen i sociologi skulle kunnat ge (även ihop med påbyggnadsutbildningar) jobbet som skolkurator eller familjebehandlare.

    KBT
    Du nämner i din fråga kbt-utbildningar och frågar hur man söker till dem. Det finns många olika utbildningar och vissa kostar pengar, som ges i privat regi, men finns också de som är avgiftsfria, t.ex inom yrkeshögskola. Se en lista på utbildningar till Socialpedagog med KBT-inriktning eller KBT-specialitet på yhguiden.se/resultat?Education.text=kbt

    Hänvisningar:
    framtid.se/yrke/beteendevetare
    framtid.se/yrke/familjebehandlare
    framtid.se/yrke/skolkurator