Henrik
    Hej!

    Jag vill förvarna alla användare, Studievägledare och övriga personer att detta ämne kan vara otroligt "off-topic" men kör en chansning ändå. Värt ett försök!

    Gymnasieskolan startar om mindre än en månad och det är dags att föreberda sig. Genom material, studier, kunskaper och övrig information som kan vara gynsamt för individen under deras skolgång. Min brosa och jag hade en liten diskussion över - hur mycket man bör förbereda sig. Vi båda kom fram till att man bör förbereda sig, men inte hur mycket tid och resurser man skall förbereda sig.

    Billigaste sättet att handla skolmaterinal med kvalité är bolaget Staples. Min bror tyckte inte jag borde köpa in;

    Kalkylator
    Linjaler
    Mappar/pärmar/andra typer av hållare

    Detta är pågrund av att skolan erbjuder vissa resurser och även såkallade "startkitt". Jag vet att denna fråga är verkligen svår eftersom det beror på skola till skola, samt vilken SYV man frågar. Men ställer frågan ändå och ber både användare och SYV:are att svara

    - Hur mycket skolmaterial samt vilket skolmaterial man bör köpa?

    Det mest självklara är :

    Pennor
    Anteckningsblock/matteblock etc
    Sudd

    Borde man köpa in mer som ex;

    Linjaler
    Kalkylator
    Pennvässare
    M.fl?

    Med vänlig hälsning,

    Henrik Nguyen

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Henrik!

    jag tycker du bör fråga på den skolan som du kom in på för att där får du mest korrekt svar. Detta pga t.ex pennvässare kan finnas på vissa skolor /stora, monterade på bord/ och då kan man vässa alla sina pennor "på förhand" och vässa om när man kommer till skolan nästa gång och med det inte behöver ha några egna hemma.

    På samma sätt kan annat skolmaterial vara mer tillgänglig på vissa skolor. Kalkylator finns numera som funktion på de flesta mobitelefoner och datorer.

    Mitt råd är att du inte köper ngt som du är osäker på om du skulle behöva, det kommer ju att finnas att köpa senare också. Men om du har råd och tycker om vissa skolsaker (för att de är fina, bekväma eller att du av någon annan anledning gärna vill ha dem) köp dem i så fall.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV

    • : Jag börjar snart och hittar ingen e-post alls till skolan. Vad är "basic", vad måste man ha? Räcker det att komma tomhänt första dagen och se vad som behövs eller vad. Ingen info från skolan eller någonstans, man måste ju som elev veta vad som behövs.
    • Anna : Vilken skola kom du in på? Vi kan försöka hjälpa dig att hitta kontaktuppgifter till din skola! Annars ta med dig en penna, och "någonting att skriva på" första dagen. Då klarar du dig. Sedan borde alla elever få mer info. Hör av dig ang. vilken skola du kom in på!
    • Anna : Svar på Antons kommentar /fortsättning/: se på www.gymnasieguiden.se där finns det kontaktinfo till gymnasieskolorna. Så vitt jag kan se, har alla gymnasieskolor ett telefonnummer i presentationen på GymnasieGuiden.se och nästan alla gymnasieskolor har även en epostadress i sin presentation. Några få gymnasieskolor har inte någon epostadress till skolan, men det finns länk till skolans egen hemsida, där någon epost alltid går att hitta - t.ex till skolans rektor eller till några lärare.
    • : Har mejlat skolan men får inget svar. Att inte kunna förbereda mig späder bara på oron. Sjukt oseriöst. Här försöker jag som elev faktiskt förbereda mig för mina studier. Så vad borde jag göra nu?
    • Liselotte : Vilken skola kom du in på? Vi kan försöka få svar från dem imorgon! :)
    • : hälsingegymnasiet
    • Anna : Vi har nu fått svar från din gymnasieskola och jag skriver ett nytt svar på frågan nu, det är inte din fråga, Anton, :) ... det är många ggr bättre att ställa en egen fråga till oss (och i den kan man länka till en annan fråga/svar om man vill). :)
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Här kommer det svar på Antons kommentarer:

    Hälsingegymnasiet svarar så här:

    De menar att pga det inte är några lektioner första dag, utan bara upprop, så behöver man inte ha med sig ngt. speciellt första dagen. Sedan får man information på uppropet. Det är skolans "ståndpunkt" och nu vet du det, Anton. Du fick i alla fall svar.

    Och nu kom det ännu ett tillägg från din skola:

    Läs skolans svar (ovan) & Lycka till med dina gymnasiestudier!

    ANNA :)

    • : Slottegymnasiet då? Samma sak? Upprop första dagen och sedan övrig information? Instämmer som Anton. En leverans från ett enskilt företag brukar vara 1-3 arbetsdagar. Oansvarigt att ge information gällande studiemedel första dagen (18/8) när studierna börjar dagen efter eller nästkommande vecka - måndag.
    • Julia : Nu har jag pratat i telefon med en mycket trevlig utbildningsadministratör på Slottegymnasiet, som säger att du är välkommen idag tis 16 augusti, innan kl.16.00 eller imorgon, onsdag 17 augusti, mellan kl.8-12 eller kl.13-16 eller efter uppropet som är på torsdag den 18 augusti kl.9.15 - att hos henne på expeditionen köpa skolmaterial billigt (billigare än i affären). Så du kan åka till skolan nu eller under dagen imorgon, om du vill. Du kan också få hjälp/råd på skolans expedition ang. vad och hur mycket av varje som du behöver köpa. ;)
    • Julia : Läs en kort reportage http://www.framtid.se/bloggar/bli-startklar-infor-hostterminen som ger några tips inför skolstart! :)