Hej Camilla,

    det är mycket bra att din son är begåvad. Synd att han är skoltrött.

    Gymnasiet är frivilligt, inte obligatoriskt och man kan därför inte räkna med lika mycket hjälp som man kan få på grundskolan.

    Sedan beror det på om eleven har Läkarintyg eller intyg från en Psykolog, eller någon "diagnos", t.ex depression eIIer dyslexi - vilket är absolut inte samma sak och kräver olika insatser. Varför är det bra att ha Intyg eller Läkarutlåtande? Jo, för att skola kan i så fall ansöka om extra resurser för att stödja eleven.

    Annars så är det att prata med kurator, skolsköterska och SYV på skolan, klasslärare/mentor och be att få träffa skolpsykolog. Det är väligt olika hur mycket praktisk hjälp man kan få på olika gymnasieskolor, mycket beroende på hur mycket personal är enggerad och orkar, om de "brinner" för eleverna eller bara "gör sitt jobb till godkänd miniminivå".

    Vad önskar du och din son /konkret/? Få undervisning i en liten grupp eller individuellt? Eller att vissa kurser tas bort och ersätts av andra kurser? Eller att han får läsa mindre /på deltid/? Vad tror du skuIIe hjälpa honom? Om du/ni vet vad ni önskar, kan ni komma med det förslaget tiII din sons skola. Det är Rektor som är ytterst ansvarig. Rektor kan tyvärr svara att hen inte kan göra så mycket utan att läkarintyg finns eller någon diagnos.

    Om ni inte vet vad ni önskar, är det bra att prata med kurator och med skolpsykologen, som kanske kan komma med några tips och förslag.

    När din son fyller 18 år, kan han läsa på en folkhögskola och miljöombyte och annan sort pedagogik kanske hjälper.

    Om det finns möjlighet för din son att få jobb (kanske extrajobb vid sidan av studier ELLER göra studieuppehåll och jobba ett år) - kanske blir han mer motiverad att studera när han har jobbat ett tag, "växt till sig" och mognat.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    • : Tack så mycket för snabbt svar! Vilka extra resurser har skolan att tillgå om vi inkommer med läkarintyg? Jag tror det finns en depression i grunden och han har i flera år haft svårt med sömnen. Han själv är mycket motvillig, ja vägrar att söka hjälp för detta.
    • Anna : Om en elev är sjukskriven, kan eleven läsa på deltid och ändå behålla sin studiebidrag. Kanske kan din son byta till Individuellt alternativ, där finns det fler resurser: man kan få undervisning i små grupper eller individuellt, och t o m kan lärare besöka eleven hemma och ge lektioner hemma hos eleven. Exakt vilka resurser som skola kan erbjuda, beror mycket på diagnosen och hur Läkarutlåtande är formulerat. Även inom samma diagnos, t.ex depression, är det "grad och omfattning" som spelar roll.
    • : Tusen tack för bra svar!
    • Julia : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer