Johan
    Hej,

    Jag har en fråga, kan man skriva de amerikanska proven SAT eller ACT i Sverige? Tack!

    Mvh,

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    SAT och ACT

    • SAT (Scholastics Aptitude Test) Reasoning är det vanligaste ansökningsprovet som används av universitet i USA & som kan beskrivas som en variant av Högskoleprovet men SAT fokuserar mer på elevens förmåga att hantera stress & tänka logiskt. SAT är ett prov i tre delar: critical reading (testar läsförståelse & förmåga att fullborda meningar); writing (innehåller en kort uppsats & testar förmågan att identifiera grammatiska & andra fel); mathematics (består av frågor kring geometri, aritmetik, algebra, statistik & sannolikhetslära). För SAT test måste man registrera sig
    • The ACT Writing Testis a 30-minute essay test that measures your writing skills. In case you have questions about this test you can get contact information here >>
    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johan, en lista (uppdaterad 30 sept 2018) - finns på act.org/content/dam/act/unsecured/documents/MyACT-test-center-listing. Där kan jag tyvärr inte se att Sverige skulle vara med... men Norge är med.

    Vad gäller SAT - hittade jag följande info: - det verkar som att det i Stockholm på Rodabergsskolan borde finnas möjlighet att genomföra SAT-test.

    Hej igen, vi fick idag svar från SAT Supervisor på Rödabergsskolan; var god läs hans svar nedan:

    Man kan skriva SAT provet i Rödabergsskolan. Vi får provet från U.S.A. och ger vi dem till eleverna. Sedan skickar vi proven tillbaka till U.S.A. Rödabergsskolan har ingenting att göra med anmälan för att skriva provet. Anmälan görs online. Det gör man på College Boards hemsida.