Anders

    Vilka delar finns det i det nationella provet i Engelska 5?

    • Vägledare :

      Enligt vad jag kan förstå av info på nafs.gu.se/prov_engelska/exempel_provuppgifter/engelska_5 ingår följande delar i NP i eng5: Listening, Speaking, Reading & Writing.

    • :

      Jag såg det, men, det verkar vara Göteborgs universitets egen uppfattning om det nationella provet, jag tänkte om Skolverket utgav en mall? Det måste de ha då det är de som utger provet.  Provena är helt skilda också, varje Reading prov är annorlunda, jag tänkte om man får en av varje eller om det är helt av slump när en person skriver provet?

    • Julia : Du får gärna fråga Skolverket om det. Du får också gärna fråga lärare i engelska om det.
    • : Ja, precis, jag skickade precis en fråga till Skolverket, men, jag får inte få kontakt med en lärare i Engelska tills jag börjar kursen, som sker i januari.
    • Julia : Om mallar ligger öppet på Skolverkets hemsida - kan du hitta dem precis lika bra som jag skulle ha gjort. :) Om de inte ligger öppet, då är de kanske endast för lärarna, och inte för de som ska skriva provet. :) Fråga Skolverket om det.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anders,

    tyvärr har inte en studie- och yrkesvägledare den kunskapen. SYV undervisar inte i Engelska och förbereder inte och rättar inte proven; vi har endast mycket allmän info om innehåll i kursen Engelska 5.
    Du kan kika på info om gymnasiala kurser i engelska på Skolverkets hemsida; och på Exempel på uppgiftstyper i nationella provet i engelska 5;
    du får gärna kontakta skolverkets upplysningstjänst: tel.nr 08-527 332 00.
    Du får också gärna vända dig till komvux och be att få kontakt med läraren som undervisar i Engelska 5 som, förhoppningsvis, kan ge dig svar på din fråga.
    Vänligen
    Julia syv