Alexandra
    Hej, jag går 3an i gymnasiet. Funderar på att försöka komma in på nån folkhögskola för att få mer allmän kunskap och behörighet till universitet. De flesta vill ha ett personligt brev vid ansökan. Vad innebär det? Vill de ha betyg? I så fall, hur ska jag ge mina betyg när jag inte tagit studenten än?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    I din ansökan till folkhögskolan, Alexandra, är det mycket bra om du sänder med så mycket info som möjligt om vad du har gjort tidigare. Detta gör att folkhögskolan ska få en bild av vem du är och vart du vill komma med dina studier

    I det personliga brevet råder jag dig att berätta om dig själv och varför du vill gå på en viss utbildning - på en viss folkhögskola. En del folkhögskolor önskar också få namn och telefonnummer till en så kallad "referensperson", och med Referensperson menas det "någon som känner dig ganska väl men som inte är släkt eller nära vän", det kan t.ex vara lärare på din nuvarande eller din förra skolan.

    Ang. dina betyg
    Eftersom Folkhögskolorna inte  har tillgång till några betygsdatabaser, så måste du därför själv skicka in kopior på dina betyg. Går du i en skola när du söker, skickar du med ditt senaste betyg/intyg och berättar för folkhögskolan när du kommer att vara klar, och när du kan komplettera med ditt senaste betyg/intyg.

    Personbevis för studier kan du få av Skatteverket, se gärna info på skatteverket.se/privat/folkbokforing/bestallpersonbevis