mansoora
    hej!
    1:jag undrar om att måste man ha E eller F för att skulle kunna skriva prövningar eller det spelar ingen roll man kan ha vilken betyg som helst? t.ex B eller C ?
    2: måste man vänta tills man bli klar med gymnasiet och sedan skriva prövningar?
    3: i vilken urvalsgrupp hamnar man om man skriva prövningar?
    4: hur bedömer de som sätter betyg är det svårare än vanliga prov eller lättare att uppnå högre betyg?
    • Milla : Du skriver "skriva prövningar" och jag vill därför påminna om att i prövningar är det två delar: skriftlig och MUNTLIG del. Man gör, alltså, "två prövningar" i varje kurs, kan man säga: upplägget brukar vara sådan att man gör ett skriftligt prov, som läraren rättar och sedan genomför man ett muntligt "förhör" - svarar på lärarens frågor, utifrån resultat av skriv-delen av prövningen. Först efter det får man betyg (på sammantagen bedömning av den skriftliga och den muntliga delen av prövningen).

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mansoora!

    1: det spelar ingen roll om man har betyg (och i så fall vilket betyg) eller inte har betyg i en kurs som man vill göra Prövning i (man får alltså ha betyget C eller B);

    2: om du är elev på gymnasiet, kan du göra prövningar på din gymnasieskola men enbart i de kurser som ingår i din studieplan och om du vill göra prövningar i andra kurser, måste du vänta tills du slutar på gymnasiet;

    3. om man gör prövnignar efter gymnasiet, prövas man med det högre meritvärdet i kompletteringsgruppen, dvs i BII gruppen;

    4. de som sätter betyg på prövningar är behöriga lärare i respektive ämnen och det bör inte vara lättare eller svårare att få betyg än i slutet av en kurs som man har läst. (I fall man inte har läst en kurs utan förberedde sig genom självstudier, brukar det vara svårare att få högre betyg pga lärarledd undervisning ger bättre grund för högre betyg - i alla fall i de allra flesta fallen).

    Vänliga hälsningar

    Liselotte Syv

    Liselotte

    Hej igen!

    Angående punkt 2 i mitt svar - vi kan säga så här i stället: "räkna inte med att kunna göra prövningar under din gymnasietid". Det är bara i vissa fall som man får göra Prövningar när man fortfarande läser på gymnasiet: man kan inte göra prövning (när man läser på gymnasiet) i någon ny kurs, utan enbart i de kurser som ingår i studieplan som man har på gymnasiet. Om man får godkänt betyg i en kurs på gymnasiet, får man inte göra prövning i den - under gymnasietid. Men efter gymnasiet får man göra prövningar.

    Jag ska försöka formulera det på så enkelt sätt som möjligt:

    på gymnasiet följer man sin studieplan och läser kurser och får betyg i slutet av dem. Men om man fick F i någon kurs och läraren gör bedömning att eleven skulle kunna få högre betyg, kan eleven bli erbjuden möjlighet att göra Prövning i den kursen.

    • : tack! men jag förstod inte 2an kan du förklara bättre!?
    • : och om man inte göra det efter gymnasiet t.ex om jag vill förhöja mina kurser som jag läser på gymnasiet komma jag hamna i Bl istället? jag menar om jag har en kurs på gymnasiet t.ex matte4 och innan jul få jag betyget C kan jag förhöja det innan betyget sättas?
    • : genom prövningar menar jag
    • Liselotte : Om man har alla behörighetsgivande kurser och kurser som bekräftar Grundläggande behörighet i ett och samma betygsdokument (Examensbevis) - dvs skickar BARA EXAMENSBEVISET och inga andra betygsdokument, då har man inte kompletterat och prövas i BI gruppen. Men om man skickar flera dokument - t.ex. Examensbevis OCH betyg från Komvux och/eller betyg från Prövningar - då har man kompletterat och prövas i BII gruppen (som en en så kallad "kompletterings-grupp").
    Läs alla kommentarer