Sandra
    Hej! Jag undrar om det går att skugga i samma skola flera gånger under samma termin. Jag & mina vänner funderar på att skugga en linje tillsammans innan vi väljer gymnasium, dock vill alla gå olika linjer. Kan man då skugga flera gånger, t.ex. att man skuggar ekonomi en dag och natur en annan dag? Eller hur går det till när man skuggar på en skola? (ingen av oss känner någon som går på den skolan som vi vill skugga på heller, om det spelar någon större roll)
    • Anonym Kanin : Fråga direkt skolan du är intresserad av. Enskilda skolor har bättre koll på sina lokala regler. Testa ringa deras SYV eller rektor.
    • Julia : Tack Anonym för din kommentar. du har helt rätt - varje gymnasieskola kan införa sina lokala regler. Det finns också gymnasieskolor som ej erbjuder "skuggning", över huvudet taget. Och de andra skolorna kan erbjuda skugga flera ggr.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,
    börja med att se på de aktuella gymnasieskolornas hemsidor - om det står ngt. om "skuggning". vissa gymnasieskolor ber att eleverna kontaktar deras SYV eller biträdande rektor. Andra - vill att SYV på din grundskola kontaktar dem.
    Vissa gymnasieskolor erbjuder skuggning under vissa dagar eller veckor ("skuggnings-veckor") och andra kan ordna skuggning under den dagen som skulle passa dig bäst. Det är väldigt-väldigt olika.
    Det finns inte några gemensamma /eller centrala/ regler kring "skuggning".
    Alla gymnasieskolor hittas enkelt via sökfunktionen på GymnasieGuiden.se. Du kan alltid maila till alla de gymnasieskolor där du och dina kompisar vill skugga, men ofta står info om skuggning på gymnasieskolornas hemsida... så man kan börja där och hittar man inte den info - kontaktar man gymnasieskolan "i fråga".
    Vänligen och lycka till!
    Julia SYV