Kimia
    För jag har inte fått svar på frågan!.Och är det fördelaktigt att efter att ha jobba inom sjukvård jobba inom tandvård?.

    • : Vet su vad jag skulle rekommendera dig? Eftersom du verkar vilja bli yrken där utbildningarna till dessa har höga antagningskrav, måste du satsa stenhårt på plugget. Var aktiv på lektioner, visa att du kan och försök att få högsta betyg i varenda kurs. Efter att du har tagit din examen kommer du få ett jämförelsetal att konkurrera med i urval till universitet/högskola. Med det jämförelsetalet kan t. ex. SYV:ar rekommendera utbildningar som passar dig, utifrån dina intressen men även arbetsmarknaden. Absolut, tandläkar-yrket är bra, på så sätt att du får en lön högre än genomsnittet och utbildar dig till ett jobb där stora pensionsavgångar kommer äga rum. Det betyder att chans till arbete är stor. Men samtidigt, om man ex. gymnasiet står med 15.5 i meritvärde, kanske det inte är aktuellt för en person att läsa en sådan utbildning då tandläkare kräver oftas högre än 20. Då kanske SYV:en rekommenderar att söka t. ex. tandsköterska på yrkeshögskolan m.m. SYV:ar är rätt så bra att hitta info om läget för olika yrken, men de kan inte spå i en annans framtid. De kan säga om du kommer gå ut med A i alla ämnen eller E i alla ämnen. Det är upp till dig, och din prestation som kommer spela roll för dina möjligheter till utbildning och jobb. Det är jättetråkigt att du känner att du inte fått svar, men jag tror alla gör så gott de kan. Inga av oss (tror jag) är specialiserade inom rådgivning av tandvårdutbildningar, och därför tycker jag att du ska kontakta någon annan som har hand om sådant. Varför inte en tandvårdsklinik, eller en tandläkarutbildning på något universitet. De har säkert jättebra koll när det gäller allt om tandvårdsutbildning och arbetsmöjlighet (dock tror jag att du kommer få samma svar som av FrågaSyv, men du verkar ju gärna vilja få mer än ett svar, så varför inte). Hoppas att du kommer någon vart och kämpar på med gymnasiet. Med vänlig hälsning,
    • : Här har du förresten ett svar från SYV där det redan svarat på en av dina frågor redan (jag tror inte det är jättestor skillnad på antagning och arbetssökande till läkare och tandläkare) http://www.fragasyv.se/fragor/foerdelar-med-fran-underskoeterska-till-laekare
    • : Här har du svar från två SYV:ar http://www.fragasyv.se/fragor/2-fragor-3
    • Milla : Väldigt bra svar i kommentarer från Brendan! Vi kan inte annat än att helt hålla med!
    • : Menade såklart att SYV:ar inte kan säga om man får A i alla ämnen eller E i alla ämnen.
    • Mikael : Rätt! En SYV kan inte säga om en elev får A eller E betyg. Kan bara gissa utifrån tidigare studieresultat, men kan ej veta.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!

    Läs ovan, kommentarer från Brendan. Väldigt bra svar i Brendans kommentarer och vi kan inte annat än att helt hålla med!

    Mvh
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare