Kimia
    Att stanna på VO för att vidareutbilda sig till tandläkare?.

    Mvh

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Jag skulle rekommendera att stanna på VO för att det ger möjlighet att få jobb som undersköterska.
    Om du kommer att kunna utbilda dig till tandläkare är det ingen som vet. Vi kan hoppas på det, men chanserna inte är speciellt stora, tyvärr.

    Om jag förstår det hela rätt (utifrån det som du har skrivit i dina tidigare frågor till oss) att du inte har A-betyg i alla kurser och om så är fallet, är chanserna att någonsin komma in på en så eftertraktad utbildning som Tandläkarprogrammet i Sverige är - små.

    Känns tråkigt att behöva påpeka det. Det är bra att ha drömmar. Men man måste också ibland tänka på vad som faktiskt är praktiskt möjligt, vad som kan på riktigt bli av, alltså.

    Be flera personer om råd. Prata med SYV på din skola, med din klasslärare, med dina ämneslärare, med kurator och med rektor på ditt program på gymnasiet. Du kan samråda med alla dem separat och jämföra deras svar.

    Med vänlig hälsning
    Mikael