IDA
    Hejhej skulle ja kunna gå vux i 2an istället för att gå 2an på gymnasiet och plugga samma kurser som jag skulle gjort på gymnasiet? och sedan börja i 3an på gymnasiet igen ?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,

    Nej, det kan du inte göra.
    Förklaring: på komvux kan man läsa från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år
    eller
    om man redan har fått examensbevis eller studiebevis från gymnasiet /och det får man efter 3 år på gymnasiets nationella program/ - och i så fall får man vara yngre än 20 år...

    Du som är 17 år lär inte fylla 20 år till nästa läsår...
    Du kan inte heller få Examensbevis eller Studiebevis /för att det förutsätter 3-års studier på gymnasiets nationella program - på heltid/.
    Därför är mitt svar - Nej, det går inte.
    Undrar: varför skulle du velat läsa just åk2 på komvux och sedan åk3 på gymnasiet? Nyfiken - på hur du tänker... en rolig tanke... har inte fått en sådan fråga förut. :)

    Hälsningar

    Mikael syv