Anton
    Hej jag heter Anton och jag går i första ring i vård och omsorgsprogrammet. Jag undrar om jag skulle kunna bli en Ambulanssjuksöterska? Eller måste jag läsa 1 år i komvux vet inte riktigt. Tacksam för svar!

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,
    sjuksköterska är i Sverige ett legitimationsyrke och kräver examen från sjuksköterskeprogrammet som är 3-årig högskoleutbildning.
    Däremot kan man genom en kortare (just nu är det en 1-årig utbildning) eftergymnasial utbildning, som t.ex kan finnas inom Yrkeshögskola bli en Ambulanssjukvårdare.
    Se exempel på yh-utbilndingar till Ambulanssjukvårdare: yhguiden.se/resultat?Education.text=ambulanssjukvårdare

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,
    Ambulanssjuksköterska är i grunden sjuksköterska; du behöver i så fall komma in på sjuksköterskeprogrammet, som är ett 3-årigt högskoleprogram. För att få arbete som Ambulanssjuksköterska måste man i Sverige (som reglerna är idag, november 2019) ha utbildning till Sjuksköterska,alltså  examen från sjuksköterskeprogrammet, och sedan också bli Legitimerad sjuksköteska. Legitimation för sjuksköterskor i Sverige är det Socialstyrelsen som bestämmer över.
    B-körkort (för personbil) samt god fysisk arbetsförmåga/simkunnighet kan inkluderas som kraven för att få anställning. Önskvärda kvalifikationer är specialistutbildning i ambulanssjukvård och/eller erfarenhet från liknande verksamhet men man kommer inte från kravet på examen från SJUKSKÖTERSKEPROGRAMMET.

    VO är en bra grund för att senare vidareutbilda sig och kunna jobba i en ambulans.
    För att bli behörig till sjuksköterskeprogrammet när du läser på VO, välj på gymnasiet läsa svenska 3, engelska 6 och matematik 2. Svenska och engelska har du rätt att läsa, men matematik 2 (2a brukar man kunna ta som en valbar kurs på yrkesprogrammen, bl.a på VO) är en kurs som din gymnasieskola kanske inte kan erbjuda dig (i så fall kommer du behöva komplettera med den efter gymnasiet: den kursen kan på komvux på heltid läsas på fem veckor).
    Hälsningar
    Mikael