Martina
    Hej!
    Jag har en snurrig gymnasietid. Jag började på Estetlinjen, inriktning musik, men efter 1 månad flyttade jag och min familj till Nya Zeeland. Jag tog ett sabbatsår på gymnasiet. När jag kom tillbaka till Sverige började jag ettan igen, fast på Samhällskunskapslinjen istället. Det var ingen klass jag trivdes i. Jag hade det rätt jobbigt under den tiden. Men jag hade toppbetyg, och tyckte väl att det var någorlunda kul med Sam. Fast efter drygt en termin ville jag inte gå kvar där längre. Jag ville ha en roligare gymnasietid, med kompisar. Jag bytte tillbaka till Estet. Hela första terminen var fantastisk. Jag fick jättemånga vänner och tyckte det var jätteroligt. Dessutom kunde jag avsluta Nk 1b och Sam 1 redan innan mina nya klasskamrater hade börjat det.
    Såklart så varade inte lyckan hela tiden. I höstas märkte jag att det inte var lika kul med kompisarna. Jag har haft en rätt jobbig hösttermin. Jag känner mig inte så trygg med mina kompisar längre. Alla kurser går jättebra. Jag har lagt till Matte 2b, Engelska 7 samt Moderna språk steg 3+4.
    Men jag börjar bli orolig. Tänk om jag inte valt rätt utbildning för framtiden? Jag tänker många gånger att jag ska gå om 2 år och börja på Naturvetenskapsprogrammet istället. Jag får seriöst panik. Eller så kan jag lägga till matte 3 samt naturkunskap 2b. Men det kanske inte går, jag har frågat skolans SYV men hon har inte svarat ännu.
    Problemet med mig är att jag går för mycket på mina känslor. Jag älskar musik och har alltid tyckt det är den bästa linjen. Men tänk om jag inte orkar hålla på med musik hela livet? Jag vill inte vara den som måste skrapa ihop mina pengar för att kunna överleva. Jag vill resa mycket, bla till NZ där jag har bott 1 år.
    Jag är en person som kan klara allt. Jag kan få A i alla ämnen om jag vill. Det är svårt att välja vilken man man ska ta då. Nu har jag gått 1,5 år på gymnasiet och missat 1 år. Är mina tankar på att börja om gymnasiet helt omöjliga? Jag undrar verkligen om estet var rätt utbildning. Tankarna har legat och gnagt lite smått ganska länge. Det var inte förrän senaste veckan som jag blev orolig på riktigt.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, du skriver inte vad du vill jobba med eller vilken eftergymnasial utbildning du vill bli behörig till. Återkom med den info, så kan jag ge dig ett bättre svar. Annars så är det inte för sent för dig att söka om till åk1 i fall du fyller 19 nästa år. Med vänlig hälsning, Mikael syv
    • : Jag kan tänka mig bli musiker/musiklärare, franska lärare, sjukgymnast, kurator eller arkitekt. Mvh Martina
    • : Jag kan även tänka mig jobba som veterinär, eller något arbete som ger bra lön
    • Liselotte : Jag kommer att ge dig svar på dina kommentarer nu, kommer inom kort. :-)
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Martina, det är väldigt olika behörighetsgivande kurser som man behöver till att kunna studera till Musiklärare och till Veterinär, till franska lärare och till arkitekt, kurator eller fysioterapeut (sjukgymnast bytte namn och heter sedan ca ett år tillbaka Fysioterapeut, http://www.framtid.se/profession/sjukgymnast/ på denna länk kan du läsa om vad yrket går ut på och även se en kort presentationsvideofilm).
    Du kan på http://www.framtid.se/professions/ läsa beskrivningar av många olika yrken.

    Ang. byte av gymnasieprogram: reglerna säger att man senast det kalenderår man fyller 19 år kan söka till gymnasiet och nästkommande år, när man fyller 20 år - söker man till höstterminen på komvux. Det ser ut som att du fortfarande kan söka till åk1 på gymnasiet till nästa års antagning. Du blir då 22 år när du är klar med gymnasiet. Det är vanligare än man tror att ungdomar läser på gymnasiet tills de är en bra bit över 20 år, detta sker av olika anledningar. Som sagt, du kan söka till nästa år och då söker du på dina gamla grundskolebetyg och konkurrerar om en plats på gymnasiet på samma sätt som de som läser åk9 i grundskolan nu.
    Ansökan kan du göra med hjälp av SYV på din skola eller så kan du kontakta Antagningskansliet och här får du kontaktuppgifter: Gymnasieantagningen i Örebro län
    Postadress:
    Box 311 10
    701 35 Örebro
    Tel: 019-211000
    [email protected]

    du kan be Antagningskansliet ge dig en personlig inloggning till https://gymnasieantagningen.orebro.se/Default.asp?page=auth/common/login

    Detta kan du göra oberoende av andra lösningar, dvs du kan fortsätta läsa den utbildning som du läser nu och samtidigt söka till nästa år till åk1 igen. Du kan även försöka byta nu till ett annat program men samtidigt söka till åk1 igen och se om du får plats där du vill läsa. Alltid finns det möjlighet att tacka NEJ till en erbjuden studieplats. Det är, alltså, helt ofarligt att söka på nytt.

    Utifrån din fråga och den beskrivningen som du gör av dig, dina egenskaper, erfarenheter och dina mål - så vill jag föreslå att du funderar över Projektledarutbildningen. Exempel på olika projektledarutbildningar ser du här: http://www.yhguiden.se/utbildning/natverkstan-kultur-vast/internationell-kulturprojektledare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/projektledning-incoming-tourism-and-event
    http://www.yhguiden.se/utbildning/medieinstitutet/marknadsstrateg-och-forsaljare-mixed-media

    Projektledare är ett omväxlande arbete, man leder ett projekt under en period på 1 till 3 år /oftast/ och sedan går vidare till nästa projekt. På så sätt kan man testa sig fram till sitt drömyrke samtidigt som man får lön och skaffar sig arbetslivserfarenhet.
    Jag råder dig annars titta igenom det utbudet som finns på www.yhguiden.se. Behörighet till yrkeshögskola är gymnasieexamen från ett valfritt gymnasieprogram + särskilda krav kan finnas för olika utbildningar (ofta i kombination med viss arbetslivserfarenhet, men även praktik och ideellt arbete räknas in här). Är man inte behörig till en YHutbildning, men är intresserad, bör man söka i alla fall - för att möjlighet till dispens finns (20 % av sökande kan tas in utan att de uppfyller alla behörighetskrav till en YHutbildning). Här gäller det att kunna motivera varför man tror att man är rätt person & kommer att klara utbildningen.

    Eftersom det är helt omöjligt att bli behörig till många olika eftergymnasiala utbildningar samtidigt, gäller det att bestämma sig - till vilken utbildning man vill bli behörig. Ett annat sätt är att läsa där man kom in, försöka göra det bästa av den befintliga situationen, få så höga betyg man kan och se sen vad som händer. Om du får gymnasieexamen eller Studiebevis /ett Intyg som man får i fall man inte uppfyllde alla krav för gymnasieexamen/, kan man sedan söka till komvux.

    Mitt råd är att du läser igenom olika yrkesbeskrivningar och letar på www.studera.nu och www.yhguiden.se efter en passande utbildning och återkommer med uppgift om vilken eftergymnasial utbildning du helst vill bli behörig till. I så fall kan vi bättre hjälpa dig.
    Ett annat råd är att du bokar tid hos SYV på din skola för att diskutera och ventilera alla de olika alternativ som finns för dig i din nuvarande situation.

    Önskar dig stort LYCKA TILL!
    (Hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig. *L* :-)
    Mvh
    Liselotte SYV

    Liselotte