Maxim
    Hej

    Är lite förvirrad på hur man räknar ihop mina poäng då jag har läst extra kurser med merit poäng också. Jag vill ha så mycket poäng som möjligt utav mina betyg.

    Jag bifogar en länk med en bild på mina slutbetyg ifrån studenten 2015.

    Hälsningar
    Maxim
    • Anna : Jag fick ditt Jämförelsetal till 13.96, dvs ca 14.0 och du har max i merit, då blir ditt Meritvärde 16.5! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Maxim!
    Här https://www.antagning.se/Global/R%C3%A4knehj%C3%A4lpen%20svensk/index.html finns det Räknehjälp och man matar in sina betyg - så får man Jämförelsetal.
    Sedan "plussar man på" de eventuella meritpoängen.
    Jag ska se vad jag får fram och hör av mig igen!
    ANNA
    Hej igen!
    Jag fick ditt Jämförelsetal till 13.96.
    Man räknar inte in Gymnasiearbete (därför att man kan bara få E - eller F i den kursen; det betyget räknas inte in).
    U-kurser räknas in bara om de ger Meritpoäng eller om de krävs för behörighet till just den utbildning som du söker just då.
    Jag känner inte till några högskoleutbildningar där dina U-kurser skulle krävas för behörighet och de ger inte Meritpoäng, därför räknade jag inte in dem.
    Utifrån de övriga betygen fick jag ditt Jämförelsetal till 13.96 dvs ca 14.0.

    Meritpoängen:
    Engelska 7 ger 1.0 i merit
    För moderna språk 3, 4 och 5 får du också meritpoäng och max merit man kan få inom Moderna språk ä 1,5.
    På så sätt uppnår du max i merit - som är 2.5.
    Att du skulle kunna få meritpoäng även för matte - vid ansökan till vissa utbildningar, spelar inte någon roll - detta pga total max antal Meritpoäng är ändå 2.5, läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Jämförelsetal + Meritpoäng = Meritvärde
    14.0 + 2.5 = 16.5

    Så min beräkning gick ut på att du har 16.5 i Meritvärde.
    Hör av dig om du har frågor om hur jag räknade eller om du inte håller med.
    Bästa hälsningar
    ANNA
    Fick du fram samma siffra som jag?
    Vad vill du söka för utbildning?
    Tips: se på www.yhguiden.se - utbildningar inom yrkeshögskola. De har väldigt bra resultat vad det gäller att "ge jobb" (85-90% av f d studerande på YH har jobb kort tid efter utbildningen). YH är oftast kortare än högskoleutbildningar. De flesta YH är på 2 år. Det finns några som är ännu kortare.
    • : Hej Anna, jag fick samma siffra så nu är jag säker och lugn. Jag ska se efter min utbildning och välja rätt, tack Anna!
    • Liselotte : Om du vill höja Meritvärde - eller rättare sagt Jämförelsetal för du har max i merit ju ... läs upp F betyg som du har i Examensbeviset. Samma höjning får du om du läser upp en 100 poängskurs från E till A. Störst höjning får du om du läser upp en 150 poängskurs från E till A. Du kan också göra högskoleprovet och söka i HP-gruppen. Till yrkeshögskola räknar man ej meritvärde på samma sätt - eller i alla fall är inte det så viktigt... till YH kan man komma in även som obehörig ibland.
    • : Men ifall jag skulle till exempel läsa upp F betyget hos Komvux, kommer jag då att placeras i ett annat urvalsgrupp? För nuvarande är jag med i BI, BIEX & HP. Vad händer då med mina urvalsgrupper?
    • Milla : Du kommer att prövas i ännu en grupp med upplästa betyg, i BII gruppen.
    Läs alla kommentarer