Tilda44

    Jag har läst en del av ett yrkesförberedande program (gick endast ut med studiebevis) och fick en del F i ämnen som endast finns på den linjen. Jag har även läst två kurser på komvux, och har två dokument med en kurs på varje. Jag läser just nu till undersköterska, och antar att alla dessa betyg kommer komma på ett dokument. Sedan har jag även några högskoleförberedande kurser att läsa upp efteråt.

    Jag undrar om det går att slå ihop alla dessa, eller om jag kommer behöva skicka in minst 5 olika betygsdokument när jag ska söka till högskola?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du vill bli behörig till en svensk högskoleutbildning måste du kunna påvisa att du är Behörig. Till alla svenska högskoleutbildningar krävs alltid Grundläggande behörighet men också även Särskild behörighet. Särskild behörighet är olika, beroende på vilken utbildning det handlar om, t.ex kräver sjuksköterskeprogrammet Matematik2, Samhällskunskap 1b och Naturkunskap 2.
    Grundläggande behörighet kan du bevisa att du har om du får ut Examensbevis från komvux eller om du har godkända betyg i några gymnasiala kurser (se mer om det här: Reell kompetens/en annan väg) + 3-årig arbetslivserfarenhet + för konkurrens måste du i så fall göra högskoleprovet
    Högskoleprovet kan du, under alla omständigheter, göra - det är en fördel att bli prövad i HP-urvalet, även om du med meritvärde från ditt examensbevis prövas även i betygsgruppen/grupper också. I varje urvalsgrupp har man en ny chans, så det är fördelaktigt att prövas i flera grupper.
    Mitt råd är därför att du gör planering mot Examensbevis tillsammans med SYV på komvux. Från 1 juli 2021 gäller nya regler och det blev ännu friare vilka kurser som får ingå i examensbevis från komvux men det finns ändå ganska många regler kvar, så helt fritt är det inte. Du behöver ha 2400 betygsatta poäng, av dem 100p. - godkänt betyg i gymnasiearbete eller komvuxarbete. För att bli behörig till högskole-universitetsutbildningar behöver du också ha godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6. Smart att inom examensbevis inkludera även kurser som just du kommer behöva för särskild behörighet till just din framtida högskoleutbildning.

    Studie- och yrkesvägledare