Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ane,
    medelvärde är just "medelvärde" och spelar ingen roll för möjlighet att komma in på ett gymnasieprogram. Inte ens den antagningsgränsen, som - enligt vad jag förstår från din fråga - har tidigare varit 278 betygspoäng - spelar någon roll. Detta pga ingen kan veta hur konkurrenssituationen kommer att se ut framöver.

    Det fungerar så att alla behöriga sökande konkurrerar om platserna; behöriga sökande rangordnas i en lista med de som har högsta betyg (fler betygspoäng) i toppen och sedan fördelar man platserna, så länge de räcker... sedan ser man vad den personen hade för "merit"/betygspoäng som kom in sist.
    De betyg som gäller är de från Slutbetyget från grundskolan och eftersom det idag ingen som vet varken sig vad du kommer att ha för merit/betygspoäng i ditt slutbetyg (i alla fall inte exakt) och så vet man inte heller vilka elever som kommer att söka samma utbildning (och vad de eleverna kommer att få för betyg i slutet av maj 2019) - går det inte att säga hur höga betyg som kommer att ge plats på utbildningar som startar framöver. Läs gärna info på gymnasieguiden.se/informeras (och speciellt ett stycke om Konkurrens).

    Det du kan göra är att göra ditt bästa för att få så höga betyg du kan + att söka till flera olika utbildningar (detta i fall du ej kommer in på den utbildning som är din favorit, att du ändå har flera chanser att komma på andra utbildningar som kanske inte är direkt dina favoriter, men som du ändå kan acceptera att läsa på).

    Studie- och yrkesvägledare