Vilma

    Hej! Går sista terminen på gymnasiet alltså tredje året. Jag trivs inte alls i skolan längre. Hatar verkligen att gå i skolan. Känner inte att skolan ger mig framtidsmöjligheter utan mer hindrar mig från att göra något jag trivs med. Är alltid bara sur när jag träffar kompisar för att plugga eller när jag är i skolan för jag vantrivs så. Så min fråga är om jag på något sätt hade kunnat sluta skolan tidigare men ändå få examen? Behöver inte ha mer än E i betyg och känner att om jag hade kunnat få avsluta mina studier tidigare så hade jag lagt den energin som krävdes den sista tiden för att kunna göra det. Jag skriver GA som ska vara klart i mars och har ett UF företag som ska avvecklas i maj. Ett alternativ är att jag skulle kunna avsluta delar av mina studier nu och fortsätta med tex GA och UF. Matten tycker jag också hyfsat mycket om men resten av allt är bara pest. Tänker att lärarna har ju faktiskt ett halvår där de har betygsunderlag och jag kanske kunde göra prövningar i vissa ämnen? Förstår att detta är något jag måste lyfta med min skola men tänkte bara kolla om det är något som ens är möjligt. Vet att min kusin gjorde så men han läste dock fyra år så det va inte riktigt samma för han.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Vilma,
    tråkigt att du inte trivs i skolan.
    Tyvärr måste jag svara att jag tror inte på möjligheten för dig att få ut examensbevis tidigare.
    Att anordna en prövning är dyrt och jobbigt för en skola och därför erbjuds prövningar endast när eleven har rätt till det och det är i 2 fall: om eleven fick F i en kurs eller om undervisning i en obligatorisk kurs inte kunde erbjudas.
    Du skriver att du nöjer dig med "E"-betygen, men jag undrar om du vet att ingenting i examensbeviset får ändras i efterhand, alltså om du om 20 år vill söka till en högskoleutbildning, så söker du med de betygen du har i examensbeviset. Det är svårt att höja meritvärde som man har när man slutar på gymnasiet - det kan ta mycket lång tid, kosta mycket pengar + att även då kanske det inte går, över huvudet taget. Det är därför bra om du kan få så höga betyg som möjligt i alla kurser som kommer ingå i ditt examensbevis.
    Jag blir extremt förvånad om din skola skulle "gå med" på att försöka hjälpa dig få ut examensbevis tidigare än vid slutet av läsåret. Du får givetvis fråga på din skola. Du får gärna återkomma och berätta vad du får för svar.
    Oavsett vad du beslutar dig för att göra - LYCKA TILL.

    Vänligen
    ANNA