Linnéa
    Jag har precis gått ett halvår i gymnasiet på ett estetiskt program och när jag ansökte till gymnasiet så valde jag att fortsätta i franska trots att jag är fruktansvärt dålig på det och tycker det är ganska tråkigt. Min lärare är inte heller speciellt bra och jag har i princip inte lärt mig någonting. Nu undrar jag hur man slutar en kurs som man redan har påbörjat men som inte är obligatorisk. Franska är nämligen inte obligatorisk för mig, utan jag kan välja en annan kurs när vårterminen börjar tillsammans med de som inte går språk. Flera i min grupp har redan slutat och min bästa kompis vill också sluta, och då har jag ingen anledning till att gå kvar i franska. Men är det möjligt att sluta så långt in på året och isåfall hur göra man?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, Linnéa!

    Tråkigt att du tycker att franska är tråkigt att läsa! Jag antar att du läser Franska 3 nu. Om du skulle få godkänt betyg i Moderna spårk 3, får du 0.5 i Merit (av 2.5 möjliga), vilket kan göra skillnad mellan att komma in (och inte komma in) på en högskoleutbildning - om du väljer söka till högskola efter gymnasiet.

    Du skriver att franska inte är "obligatorisk kurs" för dig, men i fall du hoppar av en kurs så kommer det att hända en av följande "saker":

    - du får betyg och i så fall blir det F (som du får in i ditt Examensbevis), vilket sänker meritvärde ganska mycket /det finns en regel som säger att alla påbörjade kurser på gymnasiet bör betygsättas/;

    - om du inte skulle få betyg i kursen, då kommer det att fattas poäng - och du uppfyller ej kraven för gymnasieexamen.

    Du skriver att några andra elever har slutat i den kursen, och då kanske du kan ta reda på hur de löste det med betyg och poäng. Du kan ställa den frågan till SYV på din skola, t.ex.

    Om de andra som "hoppade av" franskan, gjorde det kort tid efter läsåret började, då bytte dem till en annan kurs och de kommer att tjäna poäng och få betyg i de nya kurser (som de fick läsa i stället för franska). Det är stor skillnad att hoppa av eller byta till en annan kurs.

    Om du och din kompis kan byta nu, mitt i läsåret, till en annan kurs, kan bara din skola svara på. Finns det någon kurs som ska börja nu, mitt i januari, undrar jag? Det är inte troligt att det blir så utan kurserna har pågått sedan mitten på augusti. Om du och din kompis får byta in i en pågående kurs, jättebra i så fall. Det får ni prata om med SYV på din skola. Dock kan det bli jobbigare att ta in en hel termin på en kurs, som ni inte har läst, än att försöka få E i franska under vårterminen.

    Om du slutar i franska-kursen utan att få läsa någon "ersättningskurs", då läser du på deltid under resten av läsåret och med det inte har rätt till Studiebidrag från CSN. Dessutom är det mycket troligt att du kommer att få betyg i franska, även om du skulle hoppa av nu. Att bli av med studiebidraget och få F in i Examensbeviset - tycker jag är mycket dålig planering. Men det är ju det som troligtvis händer. Jag vill därför avråda dig från att hoppa av en kurs (vilken kurs som helst) - utan att på förhand få igenom en ändring i din Studieplan.

    Om SYV på din skola ändrar i din studieplan: tar bort franska och skriver in en annan kurs, vilken du skulle kunna påbörja nu, i mitten av läsåret - så är det jättebra i så fall! Sök upp SYV på din skola snarast möjligt.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare