Johan
    Jag har precis börjat i nian och känner mig riktigt utled på franska lektionerna.
    Vad händer om jag hoppar av franskan nu och väljer t.ex extra engelska istället, påverkar det mina chanser att komma in på gymnasiet (skall söka teknik eller Sam programmet) eller för den delen högskolan senare? Är det bättre att försöka härda ut ett år till och byta när jag börjar gymnasiet?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, eftersom språkbetyget räknas med i ditt slutbetyg från nian så kan det ha stor betydelse såklart för din betygspoäng om du ska välja skolor med hög antagningspoäng. Riskerar du ett F dock så kanske det inte har lika stor betydelse om du fortsätter läsa franska. Har du sedan inte lust att läsa språk så får du fundera om Sam är rätt program - där läser du språk under två år. Teknik har inga språk.

    /Lena, Syv