My
    Hej, jag går sista terminen i 9an men funderar på att sluta med franska och börja på spanska istället. Jag har B i franska nu, kan jag ta det som mitt slutbetyg? Kan jag då få 2 betyg i moderna språk? Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Annika,
    det är betyg från vårterminen i åk9 som är poänggrundande för ansökan till gymnasiet.
    Ditt betyg B i franska fick du från höstterminen. Det betyget kan inte räknas in i Mtv (betygspoäng).
    Om du slutar med franska nu, så tror jag inte du får ngt. betyg i det ämnet från vårterminen (för då läser du inte det ämnet när det är dags att sätta betyg).
    Att börja med ett nytt språk under sista terminen på grundskolan - tror inte jag är möjligt, men fråga på din skola. Det kan göra skillnad i fall du kan en del spanska redan och om du i så fall kan hoppa in i en pågående kurs, för att jag har svårt att tro att din skola kan skapa en nybörjarkurs i spanska för en elev. Även om din skola skulle kunna starta nybörjarkurs i spanska, kommer du att bedömas mot de kunskapsmål som gäller för hela steg 1 (det som man läser under åk8 och 9, dvs i två hela läsår) och att lära sig lika mycket som man läser under fyra terminen - på en halv termin, är extremt svårt. Risken är övervägande att du kommer att få F i spanska från vårterminen och med det inte har några extra poäng till Mtv (vilket du får i fall du fortsätter med franska).
    Läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut-ditt-meritvaerde

    och om vi tar som exempel på att du har 200 Mtv (bortsett från franska) - då kommer du med franska ha 217,5 Mtv (eftersom just betyget i Moderna språk ger de där "extrapoängen") som 17:de ämne, som får räknas in i ditt Meritvärde.

    Vad är anledning till att du vill sluta med franska?
    Jag kan inte se någon som helst vinst i att hoppa av en kurs i Moderna språk under sista terminen på grundskolan, men det är kanske som jag inte känner till vad det gäller din situation... Berätta gärna.

    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare