Oliver
    hej vad menas med slutantagning, om det tillexempel står 240 p i slutantagning är det då medelvärdet av betyg som sökte eller är det de sämsta betyget som kom in på utbildningen?
    • Mikael : Jag har nu skrivit ett utökat svar.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Oliver!
    Det skulle givetvis vara bättre om jag kunde titta på just den sidan där info finns.
    Medelvärdet brukar heta "median" och antal poäng (minimum) som gav plats på utbildningen för "antagningsgräns".
    Mtv = meritvärde och har inget med "meritpoäng" att göra över huvudet taget.
    Meritpoäng är det de extra poängen som man kan "tjäna" under gymnasiet och som gör att gymnasiebetygen får mer konkurrenskraft inför ansökan till högskola/universitet i Sverige.

    I tabellen (oavsett vad man använder för termer) - ser du några olika siffror (minst två) - och det lägre siffran är antal poäng eller Mtv (meritvärde) som gav plats på utbildningen och det högre siffra måste vara "median" eller "genomsnittet". Om det finns ännu högre siffra, så borde det vara Mtv för den elev som hade flest poäng.

    Som sagt, skicka länk till info och uppge vilken utbildning du är intresserad av så ska jag försöka förklara.

    Och om Meritpoäng kan du läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    Hej igen!

    Min bedömning är att på http://gyazo.com/c5c714237832110af141d61c4c1744cd menas det med SLUTANTAGNINGSPOÄNG att de som fick besked ANTAGEN i det "slutgiltiga" (dvs definitiva antagningen) hade 175.5 Mtv (poäng i meritvärde) eller högre antal poäng.

    Det borde rimligtvis vara så att när du loggar in på sidan, så står det någonstans
    BEGREPPSFÖRKLARING eller "svåra ord" eller "definitioner" där det förklaras vad alla de olika begrepp står för.

    Olika antagningskanslier använder olika begrepp och det är därför ganska svårt ibland att förstå "vad är vad" på antagningsbeskedet.

    Med vänlig hälsning
    Mikael