jeanette
    Vad finns det för möjlighet att läsa MA 1b då jag har ett F från mina gymnasiestudier? kan jag läsa den kursen direkt efter avslutad gymnasieutbildning eller vad finns för regler?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jeanette,
    om man saknar godkänt betyg i matematik 1 (1a, 1b eller 1c) - får man Studiebevis (ej Examensbevis) och studiebevis ger ej Grundläggande behörighet till högskolestudier. Examensbevis krävs för att bli behörig till högskola/universitet.
    Med Studiebevis vänder man sig till Komvux i sin "hemkommun".
    Med "hemkommunen" menas det - var man är Folkbokförd.
    På komvux i hemkommunen gör man - tillsammans med SYV - planering mot Examensbevis.

    Vänligen
    Julia syv