Ellinor
    Hej!
    Det är så att jag påbörjade gymnasiet 2009 och tog studenten 2012 med samlat betygsdokument.
    Jag har läst på komvux under två år för att komplettera och bli behörig till högskolan. Min fråga är vad som är skillnad på slutbetyg och gymnasieexamen?
    Vad jag förstår så borde jag kunna få ett slutbetyg eftersom jag började gymnasiet innan 2011? Och om jag kan få ett slutbetyg så behöver jag väl inte ha godkänt i projektarbete?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ellinor,
    standard är - sedan några år - Examensbevis (gymnasieexamen) men rektor på komvux kan troligtvis fatta beslut om att du får läsa mot Slutbetyg. OBS! sista dag att ta ut sitt Slutbetyg är sista juni 2020, efter det är det endast Examensbevis som blir möjligt att läsa mot på komvux också...

    Så vitt jag förstår reglerna är inte projektarbete en obligatorisk kurs i ett Slutbetyg. Det är rektor på komvux som måste fatta beslut om att göra ett Undantag och låta dig läsa mot Slutbetyg.

    Skillnader och likheter mellan Slutbetyg och Examensbevis
    Båda kan ge grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Slutbetyg - minst 2350 betygsatta poäng; av dem 90% måste vara "godkända poäng".
    Examensbevis från komvux - minst 2400 betygsatta poäng; av dem minst 2250 - "godkända p." och för att få högskolebehörighet måste man även ha godkända betyg i Engelska 6 (en gammal kurs Eng B) och i Sveska 3 (som ej har motsvarande "gammal kurs"); Gymnasiearbete /med rätt tema/ måste finnas med - i examensbeviset med betyget E; kurssammansättning måste "i huvudsak" motsvara de kurser som läses på respektive gymnasieprogram, dvs man har inte lika mycket "fria kurser", vilka som helst kurser, jämfört med ett Slutbetyg.

    Det är alltså fördelaktigare att få ut ett Slutbetyg, pga man kan ta in färre poäng och utesluta en 50 poängs-kurs som är betygsatt med lägre betyg + att man inte behöver läsa en extra kurs i svenska och en i engelska /om inte "din högskoleutbildning" kräver det för Särskild behörighet/.

    • : Så det är rektorn som bestämmer? Vad skulle anledning vara att neka slutbetyg i så fall? Jag har 2700 poäng just nu med betygen från både komvux och gymnasiet, men saknar gymnasiearbetet vilket jag inte kommer hinna läsa innan 21 juni och jag vill verkligen läsa högskolan i höst.
    • Julia : Reglerna säger att Rektor på komvux får fatta beslut om att låta läsa mot ett Slutbetyg om - 1. personen har minst ett betyg satt i det gamla systemet G-MVG (och det har du!) + 2. att alla betygsatta kurser i det gamla systemet antingen ej kan omvandlas till det nya systemet ELLER vars omvandling medför en Nackdel för den studerande.
    • Julia : Jag vet inte om alla dina "gamla" kurser kan omvandlas till det nuvarande systemet, men även om alla de kan omvandlas - så kan man ändå tycka att omvandlingen medför en "nackdel" eller så tycker man inte att det medför nackdel... det är en tolkningsfråga. Enklast är det om minst en kurs ej kan omvandlas som du vill ha med i ditt slutbetyg... Vi hoppas rektor på komvux i din kommun fattar beslut om att du kan få ut ditt Slutbetyg. Det är bara en dryg vecka kvar - innan sista kompletteringsdagen, den 21 juni, så frågan är nu om du hinner få svar från rektor + slutbetyg hinner utfärdas. Komvux brukar inte vara så snabba och kunna utfärda ett Slutbetyg på en vecka. Det brukar ta minst 2 veckor. Det är inte ovanligt att de vill ha en månad på sig heller... Kontakta komvux så fort du kan. Maila dem redan nu och ring tidigt på förmiddag imorgon! Hoppas du hinner få ut ditt slutbetyg.