tony
    Hej,

    Jag fick ett Slutbetyg efter gymnasiet fastän jag gick ut med väldig lite poäng. Jag gick till vägledningscentrum och dem tyckte det var väldig konstig att jag kunde få ett slutbetyg och bad mig kontakta skolan.

    Jag gick ut med endast 1700 lästa poäng varav 450 av dessa blev IG och fattades en del kärnämne.

    Vägledningscentrum sa senare att om du fått ett slutbetyg så går det inte att ändra på det. Hon sa även att livet är orättvist ibland och att jag ska plugga på ett annat sätt där jag inte kan ta ämne från mitt betygsdokument.
    Detta är ju ganska negativt för mig pga skolans misstag? Finns det någon jag kan vända mig till för att få det åtgärdat mer än att kontakta skolan?

    Tony

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Tony,
    det är väldigt tråkigt att du hamnade i den situationen då du har fått ett Slutbetyg med många icke-godkända kurser i den.
    De formella reglerna säger att om alla obligatoriska kurser finns med /även om alla dem är betygsatta med IG = icke godkänt/ samt om det totala antalet poäng uppgår till 2500 p. - även om samtliga kurser är betygsatta med IG, så kunde man få ut ett Slutbetyg.

    Det är lite tröst för dig att dagens regler kring Gymnasieexamen ser helt annorlunda ut och dagens avgångselever kan inte hamna i samma situation som du.

    Frågan är om din gamla gymnasieskola har begått fel och i så fall bör rektorn på skolan besluta om att upphäva ditt Slutbetyg & ge dig ett Samlat betygsdokument i stället.

    Titta på ditt Slutbetyg och det är 2 saker som du måste få fram:
    1). är det totala antalet poäng 2500 p. eller fler? (samtliga kurser oavsett betyg)
    2). finns följande kurser listade i ditt Slutbetyg: Matematik A, Engelska A, Samhällskunskap A, Religionskunskap A, Naturkunskap A samt Svenska (alternativt Svenska som Andra språk) A och B?
    Det är de 7 obligatoriska kurser som måste ingå i ett Slutbetyg.

    I fall du har mindre antal poäng än 2500 eller om någon kurs av de obligatoriska /se ovan/ saknas - så har din skola gjort fel och du har rätt att kräva att de hjälper dig.
    I annat fall så har inte din skola gjort ett formellt fel, men du kan även då gå prata med rektor och be om hjälp fast då har inte skolan skyldighet att vara tillmötesgående.

    Du får hemskt gärna återkomma med uppgifter om vad du kom fram till efter granskning av ditt Slutbetyg.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare