SYV

    Jag vet inte om detta är rätt forum för denna fråga, men jag har hört att slutbetyget i nian är en sammanfattning av hela grundskolans betyg, stämmer det? Så om man presterar A i ett ämne i nian men haft C tidigare så kan man inte få ett A utan snarare ett B?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, som jag förstår det hela så kommer de betygen in i slutbetyget från grundskolan som eleven fick i slutet av sista terminen som hen läste det ämnet. Betygen bör motsvara den kunskapsnivån som eleven hade i slutet av den terminen som hen sist läste det ämnet. Betygen bör inte baseras på de tidigare prestationer utan motsvara de kunskaper som eleven har den dagen betyget sätts.