Nav

    Jag fick ut gymnasiet 2011 med samlat betygsdokument och läser idag mot ett slutbetyg på komvux. Jag läser samtidigt vårdkurser, både för att nå upp till poäng för slutbetyg och bli behörig undersköterska samtidigt. Jag kommer vara klar med betygen i ungefär mars 2020 och som jag förstått så ska jag inte ha gymnasieaebete i ett slutbetyg? Har kontaktat syv på komvux stockholm som säger att jag inte ska ha gymnasiearbete i mitt slutbetyg, men mina vårdlärare (jag läser vårdkurserna som enstaka kurser på olika skolor då jag redan hade några av de sen tidigare) tjatar om gymnasiearbete. Så vad är rätt? Måste jag ha gymnasiearbete eller inte i mitt slutbetyg? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Nav,
    Gymnasiearbete (GA) är en obligatorisk kurs för EXAMENSBEVIS.
    I ett Slutbetyg får inte betyget i GA ingå. Om du gör gymnasiearbete och får godkänt betyg (betygsskalan för GA är endast F eller E; man kan inte få högre betyg än E), kan du få det betyget på ett separat papper (Utdrag från Betygskatalog); det skadar givetvis inte att ha godkänt betyg i GA men du kommer inte ha det betyget i ditt Slutbetyg.
    Vad för anledning kan finnas att göra GA för dig, om inte det kan ingå i ett slutbetyg?
    Jo, flera anledningar;
    - om du nu tar studiemedel och läser på heltid och "hoppar över" GA, läser du i så fall i mindre omfattning och kan få "problem" med CSN;
    - om du av ngn anledning inte får ut ditt Slutbetyg innan 1 juli 2020, måste du i fortsättningen läsa mot examensbevis (om du vill ha ett dokument som bekräftar Grundläggande behörighet) och då behöver du godkänt betyg i GA;
    - om du söker jobb som Undersöterska, Vårdbiträde, Boendestödjare, Personlig assistent, Stödassistent, Ledsagare, inom Hemtjänsten eller liknande jobb, så kommer många som söker de jobben ha godkänt betyg även i Gymnasiearbete (ungdomar i Sverige som började på gymnasiet år 2011 och senare gör GA som obligatorisk kurs och arbetsgivare brukar nu bli vana att även se GA med godkänt resultat bland betygen), och arbetsgivare kan därför undra varför du saknar det betyget?
    ***
    Annars, så är yrket Undersköterska >> ej reglerat eller kräver legitimation (i alla fall så är det nu, november 2019); alltså det är upp till arbetsgivare att anställa vem de vill (med vilken tidigare utbildning och erfarenhet som helst).
    Vänligen
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare