Fredrik
    Hej!

    Jag gick ut gymnasiet med ett samlat betygsdokument då jag saknade några kärnämnen. Sen läste jag till undersköterska så jag har idag runt 4000 poäng sammanlagt men saknar fortfarande dessa kärnämnen, Svenska 2, Engelska 5, Matematik 1b och Religionskunskap 1.

    Jag läser nu dessa kurser på komvux i lite halvpanik för att försöka hinna få ut ett slutbetyg innan 1 januari 2017. Men det jag undrar är, jag har sedan gymnasiet IG i både Engelska A och B på mitt betygsdokument. Kan jag hoppa av Engelska 5 för att fokusera på de tre resterande kurserna och ändå få ut ett riktigt slutbetyg efter denna hösttermin?

    Och om jag kan det så har jag förstått det som att jag har ett slutbetyg med en blandning av det nya och det gamla betygssystemet. Men om jag har underkänt i ett kärnämne på detta slutbetyg, kan jag sen, till exempel under vårterminen, läsa upp Engelskan och få högskolebehörighet redan till nästa höst eller kommer jag bli tvungen att läsa om hela gymnasiet i det nya systemet?

    Tack på förhand för hjälpen!
    • Ludmila : RegIerna finns i kap 4 10§ i bestämmeIserna 2002:1012.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fredrik,

    jag förstår att du har "smått panik" när det är så ont om tid nu, innan 1 jan2017, hinna uppfyIIa kraven för ett SIutbetyg.

    Jag tänker också på en annan sak: Studieekonomi. Tar du Studiemedel nu, när du läser på komvux? Om Ja, tänk på att du i fall du hoppar av en kurs, läser i fortsättningen på Deltid och CSN avrundar alltid "neråt", dvs om man läser på 99,99% av heltid är det för CSN som om man Iäser på 75%. Beroende på hur start/sIutdatum på dina kurser blir registrerade, kan det i värsta fall bli så att du med att inte läsa Eng5, hamnar på 74.99% av studietakt och med det bara har rätt till halva studiemedel, för att studier på mindre än 75% är för CSN = Halvtid.

    Med det sagt, går vi vidare tiII viIka viIIkor du måste uppfyIIa för att kunna ta ut ett SIutbetyg från komvux. Du har rätt i att man kan få ett sIutbetyg med IG i Kärnämnena, men jag ser att du är 30 år gammaI och om det stämmer, så måste ditt betyg i EngA vara mer än 8 år gammaI och betyg som är äIdre än 8 år får egentIigen ej ingå i ett SIutbetyg. Men rektor kan fatta besIut om att "SärskiIda skälI" föreIigger och ta med betyget soml är äIdre än 8 år in i ett SIutbetyg.

    Du kan sjäIv Läsa om vad som gäIIer för ett sIutbetygsutfärdandet här>> & här>>

    Mitt råd (så som jag sjäIv skuIIe göra om jag var i "dina skor"):

    - fortsätta Iäsa de kurserl du Iäser nu; göra så bra du kan i dem och i faII du får IG i Eng5 eIIer i fIera kurser, kan du ändå få ut ett SIutbetyg, i så faII med IG i dem; Dina IG betyg bIir i så faII från i år,och inte mer än 8 år gamIa.

    - om du ändå viII hoppa av Eng5, tänk på StudiemedeI (om du tar det) + försäkra dig om att ditt gamIa IG i EngA kan tas in i ditlt SIutbetyg /se från viIket år betyget är/. Är det äIdre än 8 år, prata med SYV - som får ta upp det med rektor.l

    Bästa hälsningar och lycklal tiII!

    ANNA

    • : Jag tog studenten 2013 med godkänt i alla betyg förutom engelska A där jag har IG. Stämmer det att jag kan få grundläggande behörighet med IG i ett kärnämne och inte behöver läsa svenska 3 för att vara behörig till högskola efter januari 2017? Utan det räcker att jag läser upp engelska 5? Mvh Lisa
    • Liselotte : Du måste läsa upp Eng5 till E betyg lägst och det innan 1jan2017. Då stämmer det andra, att du inte behöver läsa mer engelska och inte svenska 3 heller. :)
    • Liselotte : Betyget i eng5 måste, alltså, vara E (eller högre, dvs D, C, B eller A) och vara daterat innan 1 jan 2017, det är noga med det.