Niklas

    Hej, Först och främst, tack för en otroligt bra sida. Ni gör ett fantastiskt jobb! Min situation är följande. Har ett slutbetyg från 2015. Mitt meritvärde är 21,22 (BII). Jag har under flera års tid genomfört massvis med prövningar och lyckats höja mig ordentligt. Känner väl till hur mycket en kurs påverkar ens snitt. (E->A 100p kurs ca 0,44 bla). Har matematik B i mitt slutbetyg(OBS 50p kurs, betyg VG). Motsvarande kurs idag är matematik 2a/b/c som är 100p. Ponera följande: Om jag nu skriver en prövning i matematik 2a och erhåller ett A. Hur stor blir höjningen? Då gamla kursen är 50 och nya 100. Om nuvarande kurs också varit 50p hade höjningen motsvarat 0,11. Men hur blir det nu? 0,22? Om den nya ersätter den gamla bör mitt meritvärde vid ett A höjas med 0,22. Vore otroligt tacksam om ni kunde hjälpa mig.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Som vi tolkar reglerna så borde du få en höjning på + cirka 0.21 (50 poäng fler ökar ”volymen” så höjningen blir mindre än 0.22). Svarar med reservation: reglerna eller deras tolkning kan ändras och det är Antagning.se som har tolkningsföreträde.

    • :

      Tack Mikael. Det var som jag misstänkte.

      En annan fundering.

      Har sedan tidigare betyg i biologi 2 men överväger nu alltså ett basår. Om jag nu genomför basåret och sedan söker till läkarprogrammet. Då kommer mitt biologi 2 betyg räknas med då de ingår i mina slutbetyg. Hur mycket påverkar ett C mitt nuvarande meritvärde? Vad händer om jag gör en prövning och får ett A?

    • Mikael : Höjning från C till A i en 100-poängskurs ger höjning av meritvärdet på cirka + 0.2.