Sanna
    När John-Bauer gick i konkurs var det många som blev drabbade på olika sätt, både lärare men framför allt elever som helt plötsligt blev frånryckta fullständig gymnasieexamen och ett samlat slutbetyg.

    För de som redan tagit examen INNAN konkursen har även i dessa fall betyg "försvunnit" dvs aldrig arkiverats. Det finns tydligen inga lagar som reglerar detta och inga direkta "skyddsnät" för att förhindra att sådant här bara sker.

    I det här fallet har vi nu världens bästa polis som jobbar på ett fryslager. Det stämmer!
    Min pojkvän skulle bli världens bästa polis. Han har under år kompletterat upp (på komvux) sina trasiga betyg från JB-gymnasietiden och nu verkar allt vara borta.
    Han har ringt runt till olika arkiv osv men bara fått tafatta svar som att ja, så är det, det är inte arkiverat.

    NÅGON NÅGONSTANS måste ha dessa papper, antingen som papperskopia eller lagrat elektroniskt. En SYV, komvux, någon myndighet, skolan, gamla chefer. Vart ska man leta?

    HJÄLP HJÄLP HJÄLP!
    • Ludmila : Vilken ort gick han i skolan på? vissa skolor togs över av andra, existerande skolor: I Stockholm, Uppsala, Västerås, Örebro, Eskilstuna och Sundbyberg tog Stockholms Stadsmission över verksamheten för att bli Grillska Gymnasiet. I Gävle och Lund var det Realgymnasiet som tog över. I Kalmar, Ystad och Växjö togs skolan över av Karl-Oskarskolan. Om han gick på någon av skolorna som togs över av en annan, nuexisterande skola, så tror jag att den nuexisterande skolans rektor borde kunna hjälpa till. :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sanna!

    Jag beklagar det som hände din pojkvän. Undrar om ni har varit i kontakt med Regionarkivet?

    Du skriver att din pojkvän har kompletterat upp sina betyg på Komvux. När han började komplettera sina betyg, har han lämnat in en kopia på det utbildningsdokumentet som han fick på JB? Då kanske Komvux har den kopian, tänker jag.

    Har ni varit i kontakt med konkursförvaltaren? Om någon kan svara på era frågor, så är det bl a konkursförvaltaren. Skolverket borde kunna ge en del svar också, hoppas jag. Sedan tänker jag att din pojkvän är, tyvärr, inte ensam om att ha blivit drabbat av den konkursen. Din pojkväns gamla klasskompisar tänker jag på - hur har de löst situationen? Jag skulle definitivt råda att ta kontakt med dem och det kan hända att någon av dem har hittat var betygen finns lagrade.

    Jag skall samråda med kollegorna & i fall vi kommer på något bra svar, återkommer vi i så fall.

    Hoppas att lösningen på den uppkomna tråkiga situationen hittas snart! Håller tummarna!
    ANNA