Henrik

    Hej SYV, Jag läste internationella samhällsvetarprogrammet vid Linnéuniversitetet mellan 2010-2013 men lyckades inte få klart den sista kursen - examensarbetet. Efter att ha kämpat med uppsatsen under många månader gav jag till slut upp och sitter sedan dess med en oavslutad utbildning i knät. Det hade känts skönt att få den avklarad. Nu har jag två frågor kring detta. För det första, anser ni att en utbildning som ligger så pass långt bak i tiden fortfarande kommer att ses som en relevant merit på mitt CV? Alltså, är det över huvud taget någon idé att slutföra utbildningen, rent praktiskt? För det andra, är det formellt möjligt att komplettera en oavslutad utbildning så många år senare? Jag förstår att ni inte kan svara hur just Linnéuniversitetet ställer sig till detta men skulle uppskatta er generella erfarenhet och uppfattning. Tack på förhand, Henrik

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om du lyckas slutföra utbildningen och får examen - så blir examens datum i "nutid", alltså året 2020 eller kanske 2021... då är det inte "gammalt" utan aktuellt.
    Kontakta gärna ditt f d lärosäte för med information. Du förlorar inget om du försöker!
    Andra vägar att gå: det är mycket möjligt att du skulle kunnat få många av de kurser du läste "då" i kandidatexamen - från ngt. svenskt lärosäte; du kan därför kontakta många olika lärosäten, uppge vilka kurser du har godkända betyg i och fråga om du genom en "snabb komplettering" skulle kunna ta ut kandidatexamen.
    Vänligen
    Julia SYV

    • :

      Hej,

      ja vad har jag att förlora egentligen! Tack för uppmuntrande svar!

      Det här med "snabb komplettering" låter ju intressant. Två frågor på det:

      - Får jag i så fall ut en examen med annan titel än om jag slutförde det ursprungliga programmet?

      - Kan den "snabba kompletteringen" innebära något annat än en kandidatuppsats? Uppsatsen är väl ett rätt allmänt kriterium för att ta ut examen, eller? Vänliga hälsningar, Henrik

    • Mikael : De frågorna du ställer i din kommentar kan vi på FRåGA SYV - tyvärr - inte svara på pga vi utfärdar inte examina. Varje lärosäte i Sverige (högskolor och universitet) har rätt att bestämma rätt mycket själva - lokalt, därför måste du vända dig till de lärosätena där du vill ta ut examen. Lycka till!
    • : Okej, tack så mycket!
    • Mikael : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer