felix

    vad är det frör skillnad mellan stora företag och små företag?

    • Anna : Uppdelningen inkluderar ofta även "medelstora företag". Är det exakt antal anställda som du är "ute efter"? eller har du en annan fråga? :)

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Felix,
    små företag kan bestå en en person, som själv äger företaget och arbetar inom det också, allt-i-allo ("själv är bäste dräng", - som ordspråket säger).
    Stora företag kan vara jättestora, hur stora som helst med hundratusentals anställda.

    Oasett om företaget är stort eller litet, måste det följa de lagar som finns.
    ***
    Det kan finnas, beroende på vilket land det gäller, skillnader i skatteregler för små respektive stora företag.
    Vad gäller att arbeta på ett litet företag jämfört med ett stort, så brukar det vara "mer specialiserat" på större företag. På små företag gör ofta en och samma person flera olika arbetsuppgifter, ex. kan det vara en person som både rekryterar ny personal, skriver avtal, gör upphandlingar och betalar ut löner.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, fick nu svar från en ekonomilärare - det finns följande typer av företag i Sverige, beroende på hur många anställda som företaget har;

     Ekonomiläraren påstår att flest antal företag (824.325 stycken) registrerade i Sverige är enmansföretagen, som har "noll" antal anställda, därför att det är endast företagets ägare som är "anställd" och ingen annan.

    Microföretagen men 1 till 9 anställda är till antal 270.300 stycken företag och har
    648.810 anställda personer.

    Är det den typen av svar du behöver eller är det ngt. annat du undrar över?