Pontus
    Har jag fattat detta rätt. Det är högskolan man söker till som avgör hur mycket meritpoäng man får med sig från gymnasiet. Jag har alltid trott att det var de behörighetsgivande kurserna på sitt eget gymnasieprogram som avgjorde detta. Stämmer det alltså att kurserna som krävs för HÖGSKOLEPROGRAMET är det som avgör ditt meritpoängsvärde? inte Vilka kurser som är grundläggande på gymnasieprogrammet? Du vet alltså inte ditt meritpoängsvärde innan du sökt högskola? Väldigt tacksam för svar

    1 Svar

    Hej Pontus!

    Ja det stämmer att meritpoängen kan variera beroende på vilken utbildning efter gymnasiet du söker och vilka kurser den kräver att du läst. Det är som i tidigare svar matematik, engelska och modernt språk som kan ge meritpoäng.
    Så kolla vilken utbildning det är som du är intresserad av och vilken behörighet den kräver, då kan du jämföra det med vilka kurser i t.ex matematik, engelska och modernt språk som du läst och därmed räkna ut vad ditt aktuella meritvärde skulle vara.

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV
    • : Jasså, Tack så jättemycket för svaret!
    • Milla : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! :)