Rojhat
    hej!
    jag går nu i 8:an och ska börja i 9:an och undrar hur många poäng man ska ha om man ska söka in på ekonomiprogrammet jag bor i Uppsala och vad man kan bli om man har läst ekonomi. jag undrar oxå hur många poäng man behöver för att komma in på samhällsprogrammet och vad man kan bli och vilka ämnen som är viktigast i ekonomin och i samhällsprogrammet.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, antagningspoängen till olika program är inte fast - den förändras från år till år beroende på hur många som söker. Du kan kontakta din Syv på skolan som säkert har statistik över vad poängen har varit olika år så kan du ändå få idé om hur mycket du kanske kommer att behöva i poäng.

    Här kan du läsa mer om olika vägar inom ekonomi som är ett stort område med många olika utbildnings- och yrkesalternativ http://www.ekonomistudenten.se/ .

    Även inom Yrkeshögskolan finns många olika utbildningsalternativ inom ekonomi http://www.yhguiden.se/

    Och här kommer en användbar länk från Arbetsförmedlingen om Ekonomiyrken http://www.arbetsformedlingen.se/yrkena-o;jsessionid=3F889D2B08D6D4BA46B2FD51307685E4?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D482&sv.url=12.78280711d502730c1800072

    Även Samhällsvetenskapsprogrammet kan leda till yrken inom ekonomi om man läser mer matte - men annars är båda programmen väldigt breda och kan leda till många olika yrken via olika utbildningar inom t.ex. media som journalist, litteraturvetare, lärare, polis, psykolog, beteendevetare, jurist, säljare, arkeologi, historiker och mycket mycket mer beroende på vad du är intresserad av..

    /Lena, Syv