Pontus
    Jag fattar inte vad meritpoäng är. Man kan alltså få max 2,5? Får man 0,5 poäng när man får minst E i en kurs som ger meritpoäng? Jag fattar ingenting men jag kommer VERKLIGEN behöva ha 2,5 i meritpoäng. Här kan ni läsa min poängplan: på individuellt val kan jag hämta spanska 3 vet jag. Men hur ska jag kunna få 2,5 i meritpoäng fattar ej :( Vet inte heller vad områdeskurs är.

    "Kurser som lästs som utökat program ger meritpoäng enligt samma regler som en vanlig kurs, och om kursen ger meritpoäng, ändrar den inte ditt jämförelsetal" läser jag på någon hemsida. Vadå som lästs som utökat program?

    1 Svar

    Hej Pontus!

    Om du går gymnasiet nu så gäller följande regler:

    Du har möjlighet att tillgodoräkna dig upp till 2,5 poäng extra om du läst s.k meritkurser.
    Om du går ut gymnasiet med A i samtliga ämnen 2500p har du 20p du kan med meritpoängen därmed få totalt 22,5p istället, om du läst meritpoängskurserna.

    Det stämmer som du skriver att lägst betyg E i en kurs ger meritpoäng.
    Det är lite krångligt med meritpoängen då meritpoängen kan bli olika för olika utbildngar beroende på vilka krav respektive utbildning har. Jag kan förklara det såhär:
    En del kurser i engelska, matematik och moderna språk kan ge meritpoäng. Men om tex engelska 7 är en behörighetsgivande kurs så ger den inte meritpoäng, dvs om du söker en utbildning efter gymnasiet där kravet är att du ska ha läst engelska 7 då ger inte engelska 7 dig meritpoäng.

    Dessa regler gäller:
    Engelska 7 - 1 meritpoäng

    Moderna språk 3 - 0,5 meritpoäng
    Moderna språk 4 - 1 meritpoäng
    Om det endast är moderna språk 3 som krävs för behörighet får du 0,5 meritpoäng för moderna språk 5 eller moderna språk 2 i ett annat språk.

    Matematik
    Om kravet är grundläggande behörighet så kan du få meritpoäng 0,5 för matematik 2,3 och 4. (0,5 per kurs)

    Så sammanfattningsvis är det engelska, matematik och moderna språk som ger meritpoäng samtidigt som det kan variera beroende på vilken utbildning som du vill söka.

    Hoppas att svaret gav dig lite mer förståelse.

    Hälsningar
    Melina SYV