Matilda
    Hej. Jag har nu funderat på mitt gymnasieval i över 1 år tror jag, och nu är det knappt en månad tills jag ska välja. Trots att jag funderat i över ett år har jag ingen aning om vad eller var jag ska gå.

    Jag har alltid velat bli läkare, det är min stora dröm. Men. Jag gillar inte matte eller kemi, har C i båda ämnena. Fysik och biologi tycker jag är väldigt intressant, men samtidigt så avskyr jag att labba. Det som jag dock är väldigt intresserad av är historia och religion. Har höga betyg i båda ämnena och älskar att jobba med det. Även språk. Utöver det så tycker jag om bild. Så, jag har räknat ut att det jag helst skulle vilja gå är: Naturvetenskap, samhälle eller humanistiska. Jag hade kunnat tänka mig estetiska, men jag ser ingen framtid efter gymnasiet. Jag har alltid velat ha en klar väg med ett mål framför mig. Jag mår illa av tanken att läsa fler kurser eller gå på komvux efter gymnasiet, jag vill liksom ha allt klart för mig. Men samtidigt förstår jag att man inte alltid kan ha det så, och att man inte kan bestämma hela sin framtid vid 15 års ålder.

    Från början var jag helt inställd på humanistiska med inriktningen kultur. Så jag skuggade en dag, och efter det bestämde jag mig för att det inte alls var vad jag skulle gå.

    Jag är osäker på om jag ska välja naturvetenskap. Jag har hört och läst mycket om att matte är en "stor grej" och det är bra om man har lätt för det eller är intresserad. Jag är inget av det där. Och så hatar jag ju labbar. Men just nu är det den linjen som lockar mest, även om jag vet att det kommer bli extremt tufft. Jag funderar på om jag ska chansa men jag är rädd för att gå ut gymnasiet med betyg som ligger mellan e - c.

    Och så finns det Katedralskolan i Lund, som har en spetsutbildning i historia. Och jag älskar historia. Jag skulle jättegärna vilja gå där. Och jag hade nog valt det, om det inte hade varit för att jag är fast här, mitt ute i ingenstans på Österlen. Bussförbindelserna är kassa. Jag skulle aldrig kunna ta mig till simrishamn och sen till Lund i tid, om jag så skulle gå upp 3 på morgon (om jag inte skulle gå eller cykla, men hur skulle det gå på vintern?).

    Jag har inte läst så mycket om samhälle men det verkar som att det är min sista utväg. Jag har funderat på att gå yrkesförberedande men som jag skrev, jag vill inte gå extra kurser om jag skulle vilja söka till högskola. Jag vet att man kan lägga till kurser eller val som gör att man är högskolebehörig, men det känns bara inte rätt.

    Alltid när jag pratar med vuxna om det så får jag alltid något i stil med "ta det lugnt, det ordnar sig" eller "följd ditt hjärta, gör något som du gillar" till svar. Men jag som person kan inte göra så, jag är mycket eftertänksam och eftersom jag tänker så mycket så har jag till slut ingen aning om vad som är bäst. Det känns som att jag alltid får samma svar, tips och vägledning av alla, och inget hjälper mig. Jag har gjort jättemånga test på internet och jag får alltid samma svar där också.

    Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Min syo är inte till nån hjälp över huvudtaget känns det som. Hon sa att jag skulle ta det lugnt över lovet och ta tag i det när skolan börjar (fredag) men nu kan jag inte sluta tänka på det. Jag får ångest av det och mår allmänt dåligt. Jag vet inte om jag överreagerar eller tar det på större allvar än nödvändigt. Jag är jätteorolig. Tänk om syo inte är till nån hjälp och så står jag här och har ingen jäkla (ursäkta franskan) om vad jag ska göra? Snälla hjälp mig.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Matilda,
    det är ett stort och viktigt beslut du har framför dig och det är bra att du tar detta på allvar. Å andra sidan, så är inte val av gymnasieprogram avgörande för hela din framtid. Gymnasiestudier är mycket vad man själv gör dem till. Det är du som bestämmer om du skall lära dig "allt + lite till" i varje ämne eller bara försöka klara av godkänt nivå. Det finns så mycket info- på Internet så att du kan utbilda dig själv i vad du vill och använda lärare som handledare/konsult - fråga vid behov och sedan får "konsulten" sätta betyg på dina kunskaper och det lär bli bra betyg för du kommer att lära dig mer än nödvändigt.

    Om du inte gillar matte, är det synd för att man lär sig tänka logiskt när man läser matte. Se på www.matteboken.se om inte du kan repetera åk8 och finna "den röda tråden" och sedan kan du studera vidare åk9 och Matte1 som är första kurs på gymnasiet.
    Alltid bra att kunna mer matte - både för betyg och "för livet". *L* :-)

    Angående Historia: spetsutbildning på Katedralskolan i Lund är Riksrekryterande, vilket innebär att du borde kunna få inackorderingstillägg i fall det är för långt att pendla - för att du skulle kunna bo i Lund eller i närheten av Lund måndag-fredag. Innan du söker till den skolan i första hand, skulle jag undersöka det med möjlighet att bosätta sig i Lund (om det är ngt. dina föräldrar tycker är OK och hur mycket du kan få i studiestöd i så fall).
    Ett annat alternativ, som kanske är mycket enklare (och det som är enkelt blir oftast bäst också) är att du går på öppet hus på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/nova-academy-digital-design som är den 15 januari. Jag tänker på Samhällsvetenskapsprogrammet. Det är inriktning "Medier" som finns där och det är den inriktningen på SA som ger störst valfrihet, eftersom du kan välja 400 poäng programfördjupningar /och det är bara 300 poäng på de andra två inriktningarna/. Om du går på öppet hus där, fråga om de kommer att erbjuda läsa Historia 2a, Historia 3 och Humanistisk och samhällsvetenskaplig specialisering, Filosofi 2, Politik och hållbar utveckling, Samtida kulturuttryck och/eller Kultur- och idéhistoria. Moderna språk får också läsas som programfördjupande på SA. 200 poäng dvs två kurser, t.ex. Moderna språk 1 och 2 - ingår som obligatoriska men man får läsa ännu mer.
    Religionskunskap 2 och specialisering samt Internationella relationer, Etnicitet och kulturmöten, Sociologi och Ungdomskulturer - är också kurser som får läsas som Programfördjupande på SA och är på sätt och viss också "historiska kurser", tycker jag.
    Du kan alltså skapa din egen spetsutbildning inom Historia - genom valbara kurser, genom val av temat för ditt Gymnasiearbete och genom självstudier.
    Jag tycker inte det är en bra idé att söka NA om du inte gillar laborationer eller är speciellt förtjust i matte. Det är det som dominerar NA programmet - studier i Matte och laborationerna i fysik och kemi. Det finns ingen anledning att plåga sig igenom gymnasiet. Det blir mycket sällan bra.
    Restid är också viktigt - då du skall ta sig till/från skolan i tre års tid.

    Jag tycker att valet för dig står mellan spetsutbildning i Lund och SA i Simrishamn - och du kan söka båda men måste prioritera. I fall du kommer in på ditt första alternativ, kommer du inte prövas mot den andra. Det är alltså viktigt vilket du tar som ditt första alternativ. Prata med dina föräldrar om vad de tycker om du ev. skulle bo i Lund under veckorna och komma hem på helgerna och lov.
    I fall du själv tycker att det inte det du vill eller om du får svar att det blir svårt ekonomiskt för att även inackorderingstillägg inte täcker 100 % av alla kostnader - då tycker jag du bör söka SA nära där du bor och satsa på att välja kurser i Historia och "liknande ämnen" inom Programfördjupningar och Individuellt val. I fall det går mycket bra med dina studier under åk1 och 2 - och jag ser ingen anledning till varför det inte skulle gå mycket bra - då kan du ansöka om att under åk3 läsa en eller två utökade kurser och läsa då ännu mer historia, språk eller ngt. annat som du vill läsa mer i.
    Du kan kanske bli lärare i Historia och Samhällskunskap. Eller forskare i Historia. Framtiden får utvisa om du under resans gång fattar tycker för ngt. annat ämne också.

    Det är de bästa råden jag kan ge dig!
    Återkom gärna längre fram och berätta hur det går!
    Vi finns här för dig!
    Mvh
    Milla SYV :-) *L*

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej igen. Jag läste det här för ett tag sen och det kändes väldigt lugnande och jag kände att jag faktiskt kunde lugna mig. Men häromdagen kollade jag kurser på deras hemsida och det verkar inte som att de erbjuder historia eller religion... De
    • : ..det verkar som att det verkligen är fokus på digital design och nu vet jag inte vad jag ska göra. Det känns som att jag tappat lusten för allt. Jag har liksom gett upp hoppet om att plugga i Lund. Just nu verkar det som att Ystad är det enda alternativet men så fort jag tänker på det vill jag bara koppla från det, jag orkar inte tänka på det gymnasievalet längre. Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra, som det ser ut nu känns det som att jag kommer få gå digital design bara "för att" liksom, och det känns så himla fel. Jag har pratat lite med syv på min skola men det verkar inte som att hon riktigt förstår mig och det är så himla frustrerande. Jag vet inte vad jag ska ta mig till.. det känns som att jag inte vill eller orkar ta tag i det här längre..
    • Mikael : Väldigt tråkigt att du känner som du gör. Jag skall nu läsa din ursprungliga fråga och försöka ge dig ett bra svar, i alla fall så bra svar som jag förmår! *L* :-)
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Matilda, du skriver i en kommentar att "de" erbjuder inte kurser i Historia eller Religion. Vilken skola är det som inte erbjuder Historia eller Religion?
    Historia 1b och Religionskunskap 1 ingår som obligatoriska kurser i alla högskoleförberedande program /förutom Teknik där en mindre kurs Historia 1a1, 50 poäng läses/.
    Så, oavsett vilket program eller skola du väljer - så kommer du att läsa minst en kurs i Historia och i Religion.
    Om du menar att läsa ännu mer Historia och Religion, så lönar det sig att FRÅGA på skolan - maila, ringa, besöka dem t.ex. på Öppet hus eller boka ett annat besök, t.ex. "skugga en elev under en dag". Man kan inte "blint gå" på info- som du hittar på hemsidan. Info- på hemsidorna kan vara gammal/inaktuell, ofullständig eller så står det du är intresserad av på ett annat ställe på sidan, men du hittar inte dit...
    så dra en slutsats att kurser inte erbjuds bara för att du inte kan läsa om det på skolans hemsida - är fel.

    Undrar om du har tittat på HU och ES
    http://www.gymnasieguiden.se/program/HU
    programplan på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/HU.pdf
    och http://www.gymnasieguiden.se/program/ES programplan på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/ES.pdf

    Man läser även Historia 2b-kultur som en obligatorisk kurs på de två programmen. Jag tänker på inriktning Kultur på HU för din del http://www.gymnasieguiden.se/program/HU/kultur
    eller Estetik och Media på ES http://www.gymnasieguiden.se/program/ES/estetik-och-media

    Se i programplanerna /länkar ovan/ - man läser Filosofi1 och 2, Kultur- och idéhistoria, Psykologi och Människans språk 1 som obligatoriska kurser på HU, Kultur och det känns som rätt utbildning för dig - i alla fall utifrån det du skriver i din fråga till oss. Tänk på saken!
    Vilka skolor kan du pendla till? Annars så finns det på distans på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium
    med några få obligatoriska träffar - så läser man hemifrån på distans. Kan det vara ngt för dig?

    Jag hoppas innerligt att det löser sig för dig del! Håller tummarna!
    Mikael SYV