Josefine
    Hej
    Jag tänkte börja plugga till socialantropolog i höst på su. Anledningen är dels för att jag just nu inte kommer in på socionom och för att jag tycker utbildningen låter intressant. Jag är intresserad av att jobba med människor i utsat situation och vet några yrken man kan jobba inom d om man läser socialantropologi. Men tänkte kolla vilka yrken ni vet om? Yrken där man jobbar med att hjälpa människor. Låter brett men exempelvis vet jag att man kan jobba inom migration och asyl. Så, vad vet ni för jobb?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Josefin,
    det finns yrken som t.ex Utredare>>, ex. Civilutredare hos Polisen>>;
    som Arbetsförmedlare>> eller som Utredare på FK>>, som kräver "vilken som helst högskoleutbildning" - helst minst 3 års-studier på heltid som motsvarar "kandidatexamen". då kan man bl a ha läst socialantropologi eller ngt. annat på högskolenivå...
    Inom olika projekt med diverse olika inriktningar - som t.ex "tar hand" om ungdomar "på glid" kan personer med diverse olika högskole- och andra eftergymnasiala utbildningar få jobb.
    Ännu ett yrke som jag kan tänka mig man kan få om man har läst socialantropologi är KAA-ansvarig>>. Man kan troligtvis också få jobb som obehörig lärare.

    Liselotte