Lina
    Hej SYV!

    Jag har nyss snöat in mig på det här med socialantropologi på Stockholms Universitet. Programmet passar mig som handen i handsken kunskapsmässigt såväl som intressemässigt. Däremot oroar jag mig oerhört mycket över hur jag ska klara av en högre utbildning över huvud taget då jag lever med flera funktionsnedsättningar (bla. ADHD och hörselnedsättning).

    http://sisu.it.su.se/search/info/SKAND

    http://www.socant.su.se/utbildning/våra-utbildningar/grundnivå/kandidatprogram-i-socialantropologi

    A) Först och främst så undrar jag över framtida jobb....
    Är det dumt av mig att välja den här utbildningen om jag vet med mig att jag behöver god framförhållning, struktur och små risker för obehagliga överraskningar i mitt liv? Å ena sidan läser jag skräckexempel om människor som inte får jobb med den här utbildningen i ryggsäcken, men å andra sidan ser jag själv så otroligt många möjligheter med den. Är det naivt av mig att tro att jag kan blir efterfrågad på arbetsmarknaden som socialantropolog?

    B) Och så andra frågan... År 2 på Stockholms universitets socialantropologiska kandidatprogram går ut på att välja egna kurser och jag förstår verkligen inte hur det ska gå till...

    - Vilka kurser får man välja på?
    - Hur många högskolepoäng får kurserna innefatta?
    - Vad händer om jag inte lyckas välja/bli antagen till tillräckligt många kurser?
    - Ligger ALLT ansvar på mig som student eller kan jag vända mig någonstans för att få hjälp?

    Det är mycket möjligt att något av svaren går att finna på den specifika institutionens egna hemsida, men jag ställer min fråga här eftersom det blev för mycket information att bearbeta på en och samma gång när jag läste själv. Hoppas du förstår och tack på förhand!

    / Lina E.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Lina,
    jag skall försöka svara på alla frågor, som du ställer nu men om jag missar ngt., var god återkom. OK? *L*

    1) angående arbetsmarknaden - så är det arbetsgivaren som bestämmer vem som får jobbet och det är helt omöjligt för mig att veta om en sådan arbetsgivare - fem år framåt i tiden - kommer att välja just dig. Du behöver ju bara ett jobb (en tjänst) och det räcker att t.ex. en person bestämmer sig för att gå i pension tidigare - då befrias det en tjänst, som du kan få. Men om samma person bestämmer sig för att jobba några år till - så är det jobbet upptaget och ingen kan få det på flera års sikt.Det är alltså mycket slump i det också.
    Du, som har funktionsnedsättningar, kan få hjälp via Arbetsförmedlingen i form av Lönebidrag eller liknande: det går ut på att arbetsgivaren får en kompensation från AF och då är det ekonomiskt fördelaktigt för arbetsgivaren att välja dig, som hen får kompensation för (t.ex. kan arbetsgivaren få halva din lön "tillbaka" dvs som bidrag från AF). Den möjligheten tycker jag du absolut skall undersöka och använda dig av.

    2) det där med valbara kurser... Om du kommer in på ett program på högskola/universitet, då är du garanterat plats på tillräckligt många kurser för att få ut examen (i detta fallet Kandidatexamen, om jag förstod dig rätt). Det funkar ungefär på samma sätt som på gymnasiet - valbara kurser inom Programfördjupningen. Det finns alltså ett antal kurser som man får läsa som programfördjupande och de studerande får önska plats på dem, men valmöjligheten kommer att begränsas om det är för många som väljer en och samma kurs eller om man inte är behörig. Vi tar exempel från gymnasiet: vill man läsa Franska 5 som programfördjupande kurs, måste man kunna uppvisa godkänt betyg från Franska 4. I annat fall är man inte behörig till just den kursen och det hjälper inte att den kursen får läsas som programfördjupande, man måste även va behörig till just den.
    Ett annat exempel är att det kan vara för många elever som söker till en och samma programfördjupande kurs. Engelska 7 är oerhört "poppis" pga den ger Meritpoäng. Om samtliga elever på alla högskoleförberedande program på skolan vill läsa Engelska 7, finns det inte lärarkapacitet till det och då tas de eleverna som antingen anmälde sig först eller de som för övrigt har bättre betyg i alla ämnen eller i just Engelska 5 och 6 - in först och de övriga "i mån av plats", dvs det blir några som inte får gå den kursen, utan måste välja någon annan kurs att läsa som programfördjupande.

    Det är bra att vara ute tidigt och se över vilka valbara kurser som finns och anmäla sig i god tid. Utbud av valbara kurser kan ändras tills det blir dags för dig att välja. Detta kan bero på olika saker - bl a tillgång till behöriga Lektorer, organisationsförändringar på högskolan och även forskningens framsteg - om ngt. upptäckt gör det viktigt att läsa ngt. annat framöver.

    Som sagt, som studerande på ett högskoleprogram, är du garanterad plats på tillräckligt många kurser så att du kan ta ut din examen, men du får inte garanti på exakt alla de kurser som du vill läsa. Jag råder dig boka tid hos en vägledare på just den institutionen där du vill studera. Hen är expert på just de frågorna. Råder dig också att påtala att du har funktionshinder och begära förtur till platserna på de kurser som du vill läsa. Det är inte mer än rätt att du får lite hjälp på traven, tycker jag. Det kan vara bra om du även tar kontakt med kurator på högskolan, som kan skriva ett Intyg eller Begäran om förtur till kurserna. Du kan då få officiellt "biljett" till plats på kurser som du önskar läsa. Dock måste du vara behörig till dem, men bland alla behöriga kommer du först in. Det tycker jag du absolut bör göra.

    Önskar dig det bästa! Lycka till med din studieplanering! Återkom om du vill få svar på flera frågor. Vi skall göra vårt bästa för att hjälpa dig!
    Liselotte SYV
    Liselotte