EliEli

    Hej kan man bli socialpedagog genom att läsa fristående kurser på halvfart? Vet ni vart isåfall? Innehåller socialpedagogutbildning mycket statistik och kvantitativ metod? Ville först bli sociolog men tvekar pga just statistiken då jag inte är så bra på siffror och matematik och formler. Så nu tänker jag att kanske socialpedagog passar mig bättre. Vad tror ni? Mvh Eli

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det vi vet om yrket socialpedagog berättar vi i presentationen på framtid.se/yrke/socialpedagog - yrket är icke-reglerat och man kan få anställning med diverse olika utbildningar, enligt arbetsgivarens bedömning. Socialpedagog kan också kallas för Behandlingsassistent eller Behandlingspedagog. I vissa fall söker dock arbetsgivaren en socialpedagog "eller motsvarande", vilket kan möjliggöra för en behandlingspedagog eller en person med en annan utbildning att söka dessa tjänster.
    Som regel (alltså, ofta) gäller följande: för att kunna få jobb som socialpedagog kan man antingen läsa en Folkhögskoleutbildning, en Yrkeshögskoleutbildning på 2 år eller en treårig akademisk utbildning, på Socialpedagogiska programmet (180 högskolepoäng), som leder till en kandidatexamen. Du kan se vilka kurser som ingår i de sammansatta utbildningar/program och försöka sedan hitta de som fristående kurser. Vad olika arbetsgivare tycker ang.vilken utbildning man ska ha kan vara väldigt olika från en arbetsgivare till nästa.
    Exempel på en yrkeshögskoleutbildning - se lank nedan:
    utbildning/vasteras-yrkeshogskola/socialpedagog-inriktning-kbt - utbildningen är på 425 yrkeshögskolepoäng vilket motsvarar heltidsstudier i lite längre tid än fyra terminer. Skulle man läsa på halvtid tar det i så fall längre tid än fyra år...
    Jag vill i första hand rekommendera att satsa på en sammansatt utbildning (ett program) och inte försöka utbilda sig till socialpedagog genom enskilda kurser. För det första, så är det inte alls säkert att det går att hitta fristående kurser och sedan ska du också söka varje kurs för sig och vid varje ansökan riskerar att inte komma in på nästa kurs. Jag tänker också på praktik som ingår i t.ex yrkeshögskoleutbildningar; den praktiken kallas för LiA, lärande i arbete, och är mycket värdefull. Många får senare jobb på sina LiA-platser.
    Du nämner i din fråga "statistik och kvantitativ metod" men jag tror inte det ingår i utbildningar till socialpedagog men jag har inte läst en sådan utbildning och inte undervisat på en sådan utbildning, därför kan jag inte svara med 100%-säkerhet. Den frågan är det bäst om du ställer till skolorna där utbildningarna ges.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare