SYV-besökare SYV

    Hej Amanda,
    några "meritpoäng som man behöver ha" för utbildningar inom yrkeshögskola kan man inte se. antagning till YH görs på "sammantagen bedömning" där arbetslivserfarenhet spelar stor roll och vid många sökande kan de som inte har minst ett par års arbetslivserfarenhet "sorteras bort" direkt. Ngt.formellt krav på arbetslivserfarenhet eller på viss ålder får inte längre ställas, men i praktiken så prioriteras sökande som är äldre och har så mycket arbetslivserfarenhet som möjligt, för att de är bättre kandidater för att klara av utbildningens krav + kunna få jobb direkt efter examen.
    Tips! Titta gärna även på utbildningar som heter "Behandlingspedagog" och "Behandlingsassistent":
    yhguiden.se/resultat?Education.text=socialpedagog