Maryam
    Hej, jag är utbildad sociolog studerat sociologi programmet i 3 år. Men jag undrar om jag kan bli gymnasielärare? Måste jag studera 5år på högskola igen gymnasielärare eller kan jag studera i kortare tid och få legitimation ändå?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej, kika på framtid.se/yrke/sociologilarare
    Följande gäller: en lärare är behörig att undervisa i ämnet sociologi i gymnasieskolan om hen har fullgjort ämnesstudier om minst 90 högskolepoäng i ämnet sociologi. För övrigt behöver man ha Lärarexamen. Uppfyller man kraven ovan, kan Skolverket utfärda legitimation som ger behörighet att undervisa i Sociologi på de svenska skolorna.
    Uppnå lärarexamen kan man antingen genom studier på lärarhögskola, eller genom KPU, kompletterande pedagogisk utbildning.
    OBS! tänk på följande: ämnet sociologi är ett "litet ämne" med få kurser och relativt få elever som läser kurserna, alltså kan man inte jobba på heltid som lärare i endast sociologi på gymnasieskolan: antingen jobbar man endast deltid eller så får man undervisa även i andra ämnen.
    Gymnasielärare är i Sverige ofta behöriga i 2 ämnen.

    tips! sök jobb som obehörig lärare. När det är lärarbrist kan även obehöriga få jobb, t.ex vikariat på ett läsår. Då kan du känna på jobbet som lärare. Efter några år som obehörig lärare kan man ha tur och komma med i ngt. projekt t.ex VAL, vidareutbildning av lärare; som hjälper obehöriga lärare att bli behöriga.
    Vänd dig annars till studievägledare på lärarhögskolorna.