Zozo

    Hej! Jag läser min andra termin inom ett kandidatpeogram i sociologi. Under den tredje terminen får man själv välja kurser att läsa. Jag är orolig över arbetsmarknaden inom denna utbildning och är rätt så öppen gällande yrken inom detta område. Men undrar om det finns någon kurs som rekommenderas att läsa inom denna utbildning för att höja sina chanser att få ett jobb och sticka ut inom arbetsmarknaden här? Jag har funderat över att läsa arbets och organisations psykologi men är tveksam. Är i övrigt rätt så öppen gällande val av kurs också. Vilken/ vilka kurser kan vara bra att välja?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Zozo!
    Du får gärna samråda med studievägledare på din institution, där du läser ditt program.
    Du får också gärna kika på många olika yrken på www.framtid.se

    Det är omöjligt att ge ngn garanti på att få jobb, pga det ej finns jobbgaranti i Sverige idag (april 2020). Min personliga åsikt är att kunskaper inom Arbetsrätt och Ekonomi är viktiga. Som det brukar heta "Ekonomin är överordnad"... :) alltså, om man inte inom organisationen har råd att genomföra ngt., då går det ju inte - då är det bra att kunna "räkna på det" och komma fram till vad som är möjligt och omöjligt att genomföra inom de ekonomiska ramar som finns.

    ang. Arbetsrätt - så är det viktigt att vid anställningar och uppsägningar och vid beviljande (eller om man ger avslag) på ansökan om tjänstledighet - ha kunskaper inom arbetsrätt (vad som arbetsgivare får och inte får göra) och detta även för din egen personliga "bruk" när du söker jobb och för att du ska kunna få jobb inom personal-hanterings-frågorna; överallt där personal jobbar så finns det ngn sort "personalavdelning" hos arbetsgivaren. Den kan ibland bestå av en person som hjälper till vid rekryteringar, betalar ut löner, ger råd till chefen om hur personal ska "hanteras" i olika frågor bl.a vid tjänstledigheter och uppsägningar; och även hanterar fortbildningsfrågorna (om fortbildning ska köpas in och i så fall vilken sort och när).

    Pga "Personalhantering" är en så pass stor del av arbetsmarknaden, så finns det också många och rätt så olika arbetsmöjligheter inom det.
    Men det finns också många som vill jobba inom "personalfrågorna" och yrken är icke-reglerade (vilket kan både vara bra och dåligt). Inom icke-reglerade yrken får arbetsgivare anställa vem hen vill. Och då går det inte heller "peka" på en viss utbildning och säga "Läs det här, så får du jobb", för att diverse olika kombinationer av utbildningar/arbetslivserfarenhet/personliga egenskaper/språkkunskaper mm kan spela roll. Även om man har respektive inte har körkort kan spela roll. Bättre då att Ha körkort, än att inte ha det! :)

    Hänvisningar/lästips:
    framtid.se/yrke/sociolog
    framtid.se/arbetsgivare
    framtid.se/yrke/personalvetare