J
    Jag vill helst bli socionom, men kan tänka mig dietist eller landskapsingenjör. Jag kommer inte in på någon av dessa program i Sverige då jag har 14 i gymnasiesnitt, och behöver läsa en meritpoängs-kurs: kan tänka mig matematik 3b för 15 i snitt. Och ytterligare naturkunskap B som ger behörighet till dietist och landskapsingenjör. Men min snitt kommer fortfarande inte stiga, och då undrar jag hur jag ska göra?

    Jag kan tänka mig plugga till socionom och dietist. För dietist i UK kan jag behöva höja mitt betyg i ungefär 4 ämnen: engelska, matematik, kemi och biologi. Jag vet dock inte om de kräver kemi b som jag inte har. Men för socionom krävs c i matte och engelska som jag kommer behöver höja. Landskapsingenjör heter något i stil med arkitekt som jag inte är intresserad av i London. Hur ska jag gå tillväga? Hur ökar jag mina chanser att börja universitet så snart som möjligt?

    Jag har inför hösten sökt till socionom, personalvetare, studie- och yrkesvägledare samt grundlärare åk 4-6 samt 1-3 i Sverige. Men känner mig smått kluven över hur jag ska gå tillväga om jag t.ex. skulle komma in på någon av utbildningarna i Sverige. Om jag kommer in på Socionom eller Studie- och yrkesvägledare kan jag tänka mig utbilda mig inom det. Men det är ju ingen idé att söka till yrkesvägledare i London, om jag ändå vill bo här efteråt då det är stor skillnad på utbildnings-systemen? Men är inte så intresserad av lärare, personalvetare känns lite flummigt trots att det råder balans i arbetsmarknaden och jag är intresserad av det vill jag hellre ha en yrkesexamen, och inte en kandidatexamen/generell examen. Men Socionom i London är Bachelor of arts och Bachelor or science, spelar det någon roll vilken jag väljer om jag vill jobba i Sverige efteråt? Jag är medveten om att jag kan behöva komplettera utbildningen, och är beredd på att göra det om det skulle vara 1-2 år, då jag helst vill bli socionom och tyvärr inte kommer in här.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej!

    jag tycker att du bör samråda med en Studievägledare som jobbar på en institution där utbildning till Socionom ges - om du vill helst bli just socionom. Du kan kontakta alla de Socionomutbildningar i Sverige med samma fråga: vad de rekommenderar du söker för utbildning i London i fall du senare vill jobba som socionom i Sverige.

    Det snabbaste vägen för dig och den som jag rekommenderar i första hand är att träna på högskoleprovet och göra det i oktober och sedan i april nästa år. Det är klart enklare och snabbare för dig att nå ditt mål den vägen.

    Bästa hälsningar
    ANNA
    • : Tack!
    • Peter : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!