Mona

    Hej! Kan jag läsa till socionom och psykolog programmet samtidigt? Jag är antagen i socionom programmet och jag vill läsa till socionom eftersom att jag tycket att det är viktigt och bra att ha, men drömmen är psykolog. Kan jag läsa till båda samtidigt? Dvs på samma universitet, eller olika universitet. Eller om jag är klar med socionom programmet kan jag läsa fler kurser för att bli psykolog eller måste jag gå hela programmet? Ber om ursäkt om det är massa frågor

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mona!
    I Sverige kan man få psykologexamen endast via psykologprogrammet. så, får att bli en psykolog, måste du komma in på psykologprogrammet, klara av studierna, ta examen och ansöka om legitimation hos Socialstyrelsen. Utan psykolog-legitimation får man i Sverige inte kalla sig för en psykolog eller arbeta som psykolog.

    Det är inte förbjudet att läsa 2 olika utbildningar samtidigt, men praktiskt sett, blir det väldigt svårt. Du måste i så fall lägga ner 80 timmar på dina studier varje vecka. Det blir i så fall att läsa i över 11 timmar varje dag, utan några lediga dagar, alltså både lördagar och söndagar inkluderade...
    Eftersom Antagning.se antar till max 1,5 heltider (45 hp) till nästa termin, och du vill läsa 2 heltider (60 hp per termin) gör så här: när du är inne på dina studier till socionom, sök till psykologprogrammet i första hand, och till det pågående socionomprogrammets kurser - i andra hand. Om du kommer in på psykologprogrammet på dina meriter, tacka JA till erbjuden plats, men hoppa inte av socionomprogrammet; du kommer bli antagen till kurser som ingår i socionomprogrammet så länge du klarar av att få godkända betyg i programmets kurser (pga du har platsgaranti inom programmet som du har påbörjat).
    Det finns väldigt få exempel på att någon klarar av att bedriva 2 st. heltidsutbildningar på högskolenivå samtidigt. OBS! man kan inte få mer pengar från CSN än för max heltidsstudier, alltså måste man klara sig på endast studiemedel för att läsa 2 heltider och även ha ett extrajobb kan man inte, den tiden finns inte (man måste ju också sova ibland :).
    Att läsa flera högskoleutbildningar en efter den andra är inte heller förbjudet. Om du efter socionomprogrammet kommer in på psykologprogrammet, ska du få läsa det. OBS! studiemedel får man i max 6 år, eller 12 terminer, för studier på eftergymnasial nivå. Då är frågan: hur klarar man sig ekonomiskt under andra halvan av psykologprogrammet (alltså de 2,5 åren som man måste läsa utan studiemedel)?

    Studie- och yrkesvägledare