Johanna

    Hej! Jag tog studenten från den samhälleliga linjen på Enskilda Gymnasiet år 2019. Har jobbat sedan dess, men nu börjar jag efter att ha varit skoltröst känna mig studiemotiverad igen. Jag gick ut med 20.4 i betyg, med meriten (+2,5). Helst av allt skulle jag vilja plugga till psykolog, men antagningen är ju otroligt hög. Så jag har några frågor... a) Kan det vara värt för mig att plugga på folkhögskola i ett år? Ifall jag får högsta betyg där, finns det en chans att jag kommer in? b) Jag skriver HP första gången nu i mars... Är det troligare att jag kommer in på HP ifall jag pluggat till det i mars, och skriver det återigen i höst? c) Ifall jag inte är tillräckligt motiverad... Hur stor skillnad är det på socionom- och psykologprogrammet? Jag vill jobba i kontakt med människor, och det gör väl psykologer likväl socionomer? Allt gott! Med vänlig hälsning, Johanna Bergman [email protected]

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna, du kan t.ex söka till psykologprogrammet i första hand och till socionomprogrammet - i andra hand. Om det blir så att du kommer in på socionomprogrammet och väljer att tacka Ja till platsen, så kan du medan du läser på socionomprogrammet fortfarande (inför varje antagning) söka till psykologprogrammet. Under tiden kan du träna på högskoleprovet och skriva HP så många ggr du kan + även försöka få upp ditt meritvärde genom prövningar.
    Det kan hända att du trivs så pass bra på socionomprogrammet att du t o m inte vill söka till psykologprogrammet. :)

    Du frågar också: "Hur stor skillnad är det på socionom- och psykologprogrammet?" - Svar: psykologprogrammet är längre, 5 år mot socionomprogrammets 3,5 år. Du kan jämföra kursinnehåll i programmen. Kontakta studievägledare och studerande ambassadörer - de vet mycket om sina egna utbildningar! :)

    ang.vad man kan jobba som med de utbildningar som du är intresserad av:
    vad god se - Framtid.se/yrke/socionom
    Framtid.se/socionomyrken
    Framtid.se/kurator
    Framtid.se/psykoterapeut
    Framtid.se/yrke/psykolog